Hirsi Ali doet het weer
Hirsi Ali doet het weer
De Nederlandse politica van Somalische afkomst en Kamerlid voor de liberale VVD Ayaan Hirsi Ali werpt zich steeds nadrukkelijker op als een waardig opvolger van Pim Fortuyn. Met dezelfde moed en openhartigheid gaat zij de publieke confrontatie aan met de islam.
Moslims en aanhangers van de multiculturele samenleving hebben een taaie klant aan haar, want van racisme kan Hirsi Ali moeilijk beticht worden, al is het maar omdat ze zelf zwart is. Het etiket 'islamofobie' dat doorgaans moet dienen om lastige vragen uit de weg te gaan, snijdt ook geen hout, want als vrouw die opgroeide in de islamitische wereld weet ze maar al te goed waarover ze spreekt. Op jonge leeftijd werd ze besneden en nadien uitgehuwelijkt. Dat gedwongen huwelijk was voor haar de reden om het land te ontvluchten.
In Nederland werd Hirsi Ali tot haar ontzetting geconfronteerd met dezelfde vastgeroeste tradities. Vrouwenbesnijding, gedwongen huwelijken, meisjes die verplicht worden een sluier of hoofddoek te dragen, geweld tegen vrouwen.
Hirsi Ali gaat in het verzet en schuwt in debatten de controverse niet. Na haar uitlating dat de profeet Mohammed gemeten naar de hedendaagse maatstaven zou doorgaan als pedofiel -vanwege zijn huwelijk met een negenjarig meisje- regent het de eerste doodsbedreigingen aan haar adres.
In juni circuleert op internet een lied van de allochtone Haagse 'rap-groep' Den Haag Connection. Van fijngevoeligheid is geen sprake. "Met je dichtgenaaide snee bij de VVD" brallen de rappers en verder: "We zijn bezig met het voorbereiden van een liquidatie op Hirsi Ali", "Ik snij je in tweeën en dump je in één van de zeven zeeën" ... Hirsi Ali doet aangifte bij de politie, duikt een tijdje onder en houdt voor even haar stoute bek.
Maar haar roeping om de islam een spiegel voor te houden zal uiteindelijk sterker blijken dan de bedreigingen. Hirsi Ali en de al even omstreden journalist Theo van Gogh slaan de handen in elkaar. Samen maken ze een kortfilm. 'Submission' of 'overgave aan Allah'.
In de film citeert Ali Arabische teksten uit de koran. In beeld wordt een gesluierd naakt vrouwenlichaam met zweepslagen bewerkt. De camera glijdt langs koranteksten die op het lichaam van de biddende vrouw zijn geschreven. "De koran schrijft voor dat je een vrouw mag slaan als ze niet gehoorzaamt. Dat wilde ik met deze film aan de kaak stellen. Ik leg de wreedheid van de islam letterlijk bloot".
In moslimkringen in Nederland wordt de striemende aanklacht niet op applaus onthaald. In eigen land reageert Anissa Temsamani (SP.A) 'geschokt': "De islam staat voor respect. Zoals de koran hier in beeld wordt gebracht, lijkt het alsof onze godsdienst voor misbruiken opkomt. Als die er zijn (?), worden ze in de hand gewerkt door geweldenaars, niet door de koran."
Waarmee Temsamani de discussie ontloopt die Hirsi Ali net wilde aanzwengelen. In Nederland worden vrouwenvluchthuizen massaal bevolkt door allochtone (moslim)vrouwen die het slachtoffer werden van familiaal geweld. Geweld dat wordt goedgepraat door mannen die zich beroepen op de koran. Maar dat wil Temsamani niet geweten of zeker niet gezegd hebben. Dat vrouwen -zoals Temsamani- uit 'verdraagzaamheid' en liefde voor de multiculturele samenleving hun ogen sluiten voor die bittere realiteit laat een wrange smaak na en geeft weinig hoop op verandering.
Intussen mag gehoopt worden dat Ayaan Hirsi Ali niet hetzelfde lot zal ondergaan als Pim Fortuyn
bron vb
|