Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Hoe doe je dat, iemand een vrije wil geven?
Kan je dan ook iemand maken zonder vrije wil?
|
Als ik vanuit het religieus standpunt dit bekijk, en dus dat God de mens heeft geschapen, dan hebben wij een vrije wil. Zoniet, waren we maar Zijn marionetten.
Heeft u uw post zelf geschreven, of niet... ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Klinkklare onzin.
Het is onmogelijk om een godheid een bepaalde wil toe te kennen en/of te stellen dat diezelfde godheid al dan niet plannen heeft.
Je dient namelijk eerst aannemelijk te maken dat die godheid daadwerkelijk bestaat om vervolgens de belevingswereld van deze god te onderzoeken.
Dan pas, en niet eerder, kun je tot (die) bepaalde conclusies komen.
Wat jij doet is het toekennen/projecteren van menselijke eigenschappen aan een godheid. Meer niet.
Immers: "Mochten olifanten een god hebben, zou-ie eruit zien als een olifant".
|
In alle culturen zijn er voorbeelden dat mensen zoeken naar een hoger bestaan. Indien u dit feit in relatie stelt tot 'klinkklare onzin', mag ik er dan uit afleiden dat u een atheïst bent?
Indien u toch gelovig bent en in God gelooft, waarom zou God (= hoger bestaan) geen wil kunnen hebben? Waar past dan voor u het plaatje 'klinkklare onzin'?
Of spreekt u mogelijks/bovendien vanuit puur wetenschappelijk standpunt dat er eerst een bewijs moet zijn van Gods bestaan? Indien ja: hoe komt het dan dat u gelooft?
Ik zal het met voorbeelden uitleggen.
- In de film "Bruce almighty" lukt het de hoofdrolspeler -die Gods krachten had gekregen- niet om een vrouw van hem te laten houden. Het is haar vrije wil...
- 'Do androids dream of electric sheep?'