Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Dat doen 'gnostici' eveneens lijkt me, gezien de verwarring die rond de term bestaat.
|
Wat-doen-gnostici-ook ??? Heb ik je niet duidelijk genoeg gemaakt waar deze twee begrippen voor staan ?
Citaat:
|
Maar men hoeft zich niet te bekennen tot een 'isme' Aton.
|
Heb ik dat gevraagd ??? Waar ??? Wie was het nu weer wie hier kwam aanzetten ' agnostische gedachtengoed ' ? Ik niet hoor ! En ben je bang van begrippen met een 'isme' achteraan? Ik niet hoor: Kubisme, expressionisme, nudisme.... zie, niets geen spook onder bed.
Citaat:
|
Het leven kan ook zonder...en zoveel vrijer.
|
....En je bent er rapper over dan te voet.
Citaat:
|
Daarbij kan ik me bij deze typering best vinden
|
De typering ' agnost ' ? De leek dus. Het typetje dat liefst geen inzicht/begrip/weten bezit.
Of ben je bang voor de lading van het woord waar men hier duidelijk een verkeerde invulling aan heeft gegeven ? Laten we even op Wiki kijken wat men over ' gnosis ' weet te vertellen:
Citaat:
|
Gnosis is een kernbegrip uit het gnosticisme. Het woord is afkomstig van het Griekse 'gnosis', dat kennis of inzicht betekent. Kenmerkend voor gnostici is dat ze niet geloven (in godsdienstige zin), maar de innerlijke morele autoriteit stellen boven elk uiterlijk gezag (binnen het gnosticisme bestaat geen kerkelijk gezag). Die innerlijke autoriteit komt voort uit gnosis: kennis. Deze kennis is echter geen rationele (aangeleerde) kennis, maar een inwendig weten (zelfkennis door zelfervaring) van de mens. Door dit inzicht kom je in het reine met je geweten (achteraf weten). Je gaat op zoek naar wat er in jezelf omgaat (her-kennen) om zodoende te begrijpen wie je werkelijk bent. Het woord gnosis is daarom ook verwant met het Nederlandse woord weten.
|
Zie je, geen ' isme te bekennen ', geen zwarte magie, geen cultus, geen sekte. OK ?