Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Ik reageer laat op die toespraak.
Laten we dit even analyseren. Ten eerste doet de Koning hier niets anders dan een veelgebruikte cliché in zijn toespraak in te lassen, namelijk :
Populisme / nationalisme = jaren 30 = oorlog en genocide
Dat men dit soort argumenten aan de toog gebruikt tot daar toe. Ik bezondig mij ook aan gemakkelijke praat. Maar om dit te schrijven in een belangrijke toespraak, een tekst die je hoort te wikken en te wegen tot je erbij dood valt, dat is onvergeeflijk.
Ten eerste is de uitspraak over de jaren 30 van de pot gerukt. Nationalisme, populisme (het is de schuld van de blanke man) hebben een heel grote rol gespeeld in de onafhankelijkheid van de tientallen kolonies die het Westen rijk was. Albert heeft dit allemaal als volwassene meegemaakt.
Ten tweede is het een typische domme fout van hem. De Koning profileert zich nogmaals als een franstalige, met een franstalige gevoeligheid en een franstalige kijk op de Belgische politiek. Hij weet dat dergelijke uitspraken altijd zeer slecht onthaald worden in Vlaanderen en dat ze de Vlaamse partijen die België genegen zijn niet helpen. Hij weet of hoort te weten dat ook franstaligen vaak de schuld leggen bij de Vlamingen maar de verwijzing naar de jaren 30 laat slechts één interpretatie toe : enkel Vlaams populisme wordt hier met de vinger gewezen.
De Walen, die mogen zoveel populisme bedrijven als ze willen. Zo mogen de grote franstalige partijen hun kiezer rustig vertellen dat alles in België koek en ei zou zijn zonder de verkrampte hardvochtige en recistische ingesteldheid van de Vlamingen. Dat soort populisme stoort de Koning niet.
Ironisch genoeg bezondigt de Koning zich aan wat hij zegt af te keuren :
|
je kan daar alleen uit concluderen dat ook de koning zich heeft teruggetrokken op het franstalige landsdeel
na de openlijke minderheidsregering is dit een logische stap in koloniaal denken
de koning (lees dus de regering) ligt niet wakker van de opinie in Vlaanderen, want die bezit geen macht.
deze kerstboodschap was er één voor intern Franstalig politiek nut.
voor haar eigen kiespotentieel (alle en uitsluitend alle Franstaligen) komt de PS hier versterkt uit.
al de rest is stamelen bij de poort.