Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder
|
Het is voor mij niet helemaal duidelijk waarom Broder zich zo ergert aan 'de drie toplui' van de EU en de hofhouding van Schulz en waarom dit fnuikend zou zijn voor de democratie. Het lijkt mij bijvoorbeeld tegenstrijdig om bezwaar te maken tegen het feit dat een topman van de EU in zijn verleden een grijze muis was of de burgemeester van een kleine plaats terwijl hij in zijn topfunctie in de EU (waarvoor hij niet democratische is verkozen) een grote staat voert met een flinke 'hofhouding'. Is het afgunst? Want Broder maakt geen bezwaar tegen het kostbare bestuurlijke apparaat van grote steden en staatsinstellingen waar alleen leden van een incrowd voor een positie in aanmerking komen. Hij maakt geen bezwaar tegen de grote verschillen in status en inkomen in de lidstaten van de EU. Kortom, hij heeft geen principieel bezwaar tegen de huidige klassenmaatschappij met haar bestuurlijke elite die de basis vormt van de EU. Dat zou ook moeilijk kunnen, want de democratische principes staan het toe dat er iconen op de troon geplaatst worden als Berlusconi. Broder ziet kennelijk niet dat er van democratie geen sprake is zolang de kennis en de macht en de rijkdom in handen is van een kleine elite. Een echte democratie is volgens mij egalitair en waarschijnlijk daarom een utopie.