@ mijnheer Bollen
Mijn reactie op de bijdragen in deze draad tot nu :
• Een eerste keuze die dient gemaakt te worden is ofwel opname via de PC, ofwel opname met een (digitale) multitrack-machine (MTR = multi track recorder)
• Een tweede keuze, afhankelijk van de uiteindelijke technische kwaliteit van de opname die u nastreeft, is of u (om het slechts bij home recording te houden) 16-bit depth digitale opname voldoende vindt, of eerder 24-bit depth recording verkiest, en of u uncompressed wil opnemen (meestal WAV file format) of u meent met een compressed opname (bijvoorbeeld mp3) voldoende te hebben.
• Een derde keuze die gemaakt dient te worden betreft de input- en mix-mogelijkheden die u wenst. Als u steeds alleen bent en dus spoor per spoor multritrack (meersporen-opname) opneemt om naderhand de diverse sporen te mixen tot een stereo-eindresultaat (= de master), zult u wellicht aan enkele microfoon-inputs (met 48V phantom-voeding als u condenser microfoons gebruikt) en enkele line-inputs voldoende hebben. Voor wat de weergave (monitoring) en de mix betreft, schat u best bij voorbaat in hoeveel tracks u maximaal nodig zult hebben (meestal is 16 �* 24 al ruim voldoende voor home recording, en het kan zelfs met minder), bovendien wetend dat u bij digitale opname quasi altijd over een aantal “virtual tracks” per track zult beschikken (meestal 8 virtual tracks per track), maar hoe dan ook zult u voor de monitoring en playback en voor de mix een (eventueel virtueel) mengpaneel nodig hebben met minstens evenveel channels als u opgenomen tracks hebt.
Oef… een inleiding voor de volledigheid die voor een buitenstaander misschien als Chinees in de oren klinkt, maar die u meteen kunt terzijde schuiven, vermits ik merk dat
• u voor het eerste punt reeds de keuze hebt gemaakt om op te nemen via PC (met Cubase -- welke versie svp?), en dus wellicht niet naar een MTR (Zoom R-16 of R-24, Boss BR-xxx, Korg D-888 of D-3200, Akai DPS-24, etc…etc…) zult overstappen. OK, dat bespaart heel wat uitleg die voor u in dat geval niet nuttig is. De PC-opname met Audacity waar mijnheer Cookie Monster het over heeft is evenzeer mogelijk (hoewel Audacity last heeft van enige latency), maar als u reeds met Cubase werkt hebt u Audacity evenmin nodig. Overigens stel ik na beluisteren van uw sound samples in de gitaren-draad vast dat u reeds bedreven bent in het opnemen met Cubase (nice music, and well recorded, mister Bollen), dus we hoeven wellicht niet meer in detail op het eerste punt in te gaan ;
• u met Cubase werkt, en u derhalve (met de meeste Cubase-versies, zoniet alle) naar keuze 16-bit of 24-bit kunt opnemen, voor zover uw PC-geluidskaart daarvoor is voorzien, en u zowel uncompressed WAV als compressed (mp3) kunt exporteren, dus ook daarover hoeven we verder niet in detail te gaan ;
• u weliswaar opneemt via uw Sound Devices 302 mixer die eerder voor video-fieldwerk dient (maar over 48V phantom power beschikt, hetgeen u nodig hebt voor condenser mic’s), maar op uw PC met Cubase ruim voldoende sporen en mix-mogelijkheden hebt, en die – gezien uw sound samples – ook goed weet te gebruiken. Ik denk dat u voor uw opnamen evenwel beter uw Mackie CR 1604 mengpaneel zou gebruiken, want bij mijn weten heeft de Sound Devices 302 geen HighZ gitaar input (en meer algemeen geen jack-input), dus die is niet zo geschikt voor gitaar, bijvoorbeeld. Overigens, en ik zal dit wellicht herhalen als ik in de gitaren-draad reageer op de foto’s van het materiaal dat u reeds bezit : u kunt bedoeld 110V materiaal wel degelijk gebruiken als u in Bolivia 220/240V hebt, op voorwaarde dat u een “Step down transformer 220V --> 110V" gebruikt. Zo’n transformator kunt u op het internet voldoende vinden aan prijzen vanaf ongeveer 35 dollar, maar neem best een transfo van minstens zo’n 750W �* 1000W indien u van plan bent om al uw materiaal tegelijk aan te sluiten.
In de gitaren-draad zal ik tijdens het weekend verder ingaan op het materiaal dat u reeds hebt.
Kortom, mijnheer Bollen : u hebt in wezen reeds zowat alles wat u nodig hebt om aan digitale opname te doen, en veel home-recording amateurs hebben zelfs niet de helft van het (kwaliteits-)materiaal waarover u beschikt. De vraag is zelfs of u, vermits u reeds over Cubase beschikt, een deel van bedoeld materiaal eigenlijk nog wel nodig hebt…
Nog één vraagje inzake uw microfoons…. U zegt dat u enkele microfoons hebt die veeleer voor videoponame geschikt zijn (hetgeen juist is, vermits u het over een AKG hypercardioid hebt). AKG heeft diverse hypercardioid modellen, maar ik denk dat u voor muziek & zang beter een cardioid large diaphragm condenser microphone zou hebben (de Chinezen produceren er van ruim voldoende kwaliteit voor een prikje). Let wel, uw AKG’s zijn verre van helemaal onbruikbaar voor zang, maar één en ander hangt een beetje van het model af. Kunt u ons laten weten over welk model microfoons het gaat (het typenummer). Dank bij voorbaat.
Voil�*, dat is het voorlopig. Morgen meer in de gitaren-draad.
|