Los bericht bekijken
Oud 29 december 2012, 22:58   #35
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Jammer genoeg denken bijzonder veel moslims dat de Koran vol met wetenschappelijke feiten zit, die veel later pas ontdekt werden. Ik vind het argument en de voorbeelden gewoon belachelijk; de redeneerfouten zijn onnoembaar.
Daar verschillen we van mening. "Wetenschappelijke tekstexegeten", mensen die religieuze teksten zien als bron van wetenschappelijke kennis heb je in de islam niet meer dan in andere religies. Integendeel, het Christelijke creationisme bestond al lang voor de "wetenschappelijke exegeses" van de Koran onstonden.

Ook kwalitatief lijkt het werk van een islamitische "wetenschappelijke exegeet" als Maurice Bucaille mij toch ver verheven boven de gekste Amerikaanse creationisten, ook al deel ik zijn stelling niet.

Wetenschappelijke exegese van religieuze teksten is een doodlopend straatje: de experimentele methode is veel meer geeigend om wetenschappelijke ontdekkingen doen dan de Koran en de hadith, te meer daar de Koran en de hadith precies de mens aansporen om aan wetenschappelijk onderzoek te doen. Waarom zou dit nodig zijn als alle wetenschappelijke feiten reeds vermeld stonden in Koran en hadith?

De taak van de wetenschap is het onderzoeken van de feitelijkheid, terwijl de religie zich bezighoudt met de zingeving van deze feiten. Op die basis is een vruchtbare dialoog mogelijk.

Een interessante video hieromtrent met Prof. Dr. Bruno Abdelhak Guiderdon, die het Instituut voor Astrofysica in Lyon leidt en expert is in de dialoog tussen wetenschap en religie (hij heeft over dit thema al meerdere werken geschreven, o.a. één met een katholiek theoloog en een protestantse dominee):
http://www.youtube.com/watch?v=1P15jxuzkT4
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden