Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2013, 01:40   #147
Lucajac
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Neem aan dat u met Hollanders ook Limburgers (en Brabanders) bedoelt?
...
Wat u aangeeft als “weer een lap grond erbij” staat in absolute tegenspraak met de gevoerde politiek door Nederland.
Met name juist België voerde een "agessieve" politiek om het grondgebied uit te kunnen breiden ten koste van Nederlands grondgebied.

Vanaf plusminus het midden van de 19e eeuw heeft Nederland geen aanspraken meer gemaakt op Belgisch grondgebied, dan wel een dergelijke politiek gevoerd.

...
Als een Vlaming 'Hollander' zegt, zal hij wellicht meestal 'Nederlander' bedoelen. Mijn ouders gebruikten die term en ik heb het overgenomen, opvoeding dus. Een niet-Nederlander zal niet zo vaak naar afzonderlijke provincies in Nederland verwijzen, vermoed ik. Ook in andere talen hoor ik al eens het woord 'Holland' voor Nederland gebruiken. Ook als een Nederlander zelf er niet mee akkoord zou gaan, voor mij (en vele anderen) betekenen de woorden Holland en Nederland hetzelfde.

Uw stuk was absoluut interessant, niettemin baseer ik mij erop dat er in het heden veel Nederlanders komen wonen in Limburg en overigens in België in het algemeen. Ik ken de verhoudingen niet voor 1 provincie, maar in de volgende link

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/564DE...4b15p47art.pdf

stond het volgende te lezen:

"In België wonen ruim 111 duizend Nederlanders. Dat zijn
er drie keer zoveel als andersom: in Nederland wonen
36 duizend Belgen. Het aantal Belgen in Nederland is
stabiel. Het aantal Nederlanders
in België is vooral vanaf 2000 vrij sterk toegenomen."

Ik ga ervan uit dat er geen Nederlands staatsinteresse voor annexatie van Vlaams-Limburg is, maar wel van de Nederlands-Limburgse bevolking zelf. Ze komen hier in grote getale wonen en zeker zo een smalle landstrook als Nederlands-Limburg zou ongetwijfeld graag een bredere landmassa hebben. Ik volg de Nederlandse media niet, dus heb ik het misschien verkeerd gehoord, maar ik meende gehoord te hebben dat Nederland soms wel een probleem van een krappe woningmarkt heeft.

Dus ik tel dat allemaal bij elkaar op en de som is wantrouwen.

Het ene woord 'Limburg' is het andere niet, en met moet zich niet laten misleiden door twee dezelfde namen om te menen dat ze in het heden tesamen zouden horen of hetzelfde zouden zijn. Limburg hoort bij Vlaanderen en ik vind het zeer jammer wanneer Vlamingen zich zouden inzetten voor de afzondering ervan.

Laatst gewijzigd door Lucajac : 3 januari 2013 om 01:42.
Lucajac is offline   Met citaat antwoorden