maddox
Citaat:
]Ik kom dan ook niet in uw kringen. Maar het zou me niet verbazen dat salonmarxisten om hun "gelijkheid" te bewijzen meertalig zijn.
|
Bijna iedereen die ik ken in Brussel is meertalig, en het zijn heus niet allemaal intellectuelen.
Citaat:
Allee dan maar, de hamer en sikkel bovenhalen en Esperanto babbelen.
|
esperanto is helaas niet doorgebroken, dat is spijtig. Ik denk dat de nieuwe wereldtaal Engels wordt, een evolutie die niet te stoppen is. Jongeren uit heel de wereld leren Engels als tweede taal, het is ook de taal van het internet.
Citaat:
Daar bestaan een paar namen voor. Schizofreen, hypocriet of opportunist.
|
woorden gebruikt door een bekrompen xenofoob misschien.
Ik vind meerdere identiteiten hebben net een grote verrijking, zolang het niet de laagste gemene deler wordt natuurlijk. Waarom moeten mensen perse in culturele hokjes ingedeeld worden?
Citaat:
Een Vlaming gebruikt gewoon de taal die het beste uitkomt voor de tegenpartij. Dat komt door de regelmatige wissel der overheersers. Zolang de pleziertjes in't leven niet beknot worden (is dat nu door veel regelneverij en verbieden van van alles en nog wat, of het kapotbelasten, dat is een bijzaak), is een "doorsnee" Vlaming een rustige mens.
|
klopt, dat is een van de positieve aspecten van de "Vlaamse volksaard".
Citaat:
In Nederland is het simpel. Daar spreek je Nederlands. Geen Frans, geen Duits, geen Arabisch wil je ergens geraken, en je mag van geluk spreken dat het commercieel verantwoord is wil een Nederlander een andere taal spreken.
Dat is het gevolg van de eeuwenlange handelsgeest van de Hollanders. (Wapens verkopen aan de vijand , om zo betere wapens en vestingswerken te kunnen bouwen, ge moet er maar opkomen)
|
Nochtans hoor je in Amsterdam veel meer Engels dan waar ook in de lage landen. In sommige restaurants of clubs kun je zelfs niet meer in het Nederlands terecht.
Nederlands kennen is inderdaad belangrijk om carrière te maken, maar Nederlanders staan het toe dat allochtonen carrière maken, anders dan Vlamingen die dikwijls amper willen verhuren aan allochtonen. De burgemeester van Rotterdam is een Marokkaan, zouden de autochtone Antwerpenaren dat aanvaarden en op hem stemmen? Vlak naast de spoorlijn verrees ook een reusachtige moskee, in België zou dat niet kunnen en er allerlei buurtprotest volgen.