Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2013, 11:51   #493
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al evenmin gaat het er mee om een soort tegenstelling te zoeken tussen geloof en wetenschap.
Dus geloof en wetenschap zijn niet fundamenteel verschillend?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U meent dus dat geloof in hetzelfde schuitje kan gestopt worden als wetenschap, met eenzelfde methodiek en besluitvorming. Dan zou geloof echter geen geloof meer zijn. Dan betreedt u immers het terrein van het weten. Niet echter van het geloven.
Dus geloof en wetenschap zijn fundamenteel verschillend?

Verwarrend.

Ikzelf zeg uiteraard niet dat geloof en wetenschap dezelfde methodiek gebruiken. Ik zeg dat ze beiden tot verschillende antwoorden komen op sommige vragen, en dat de methode van het geloof (revelatie, traditie, etc) op dat gebied niet waardevol zijn.

'Geloven' en 'weten' bestaan dus in hetzelfde domein, met geloven als lagere vorm van weten.

Neem bijvoorbeeld Jezus. Als ik er mag van uitgaan dat Jezus wist dat God bestaat, daar waar u gelooft dat God bestaat, dan heeft Jezus een sterkere bevestiging voor zijn positie. Ik veronderstel dat u de relatie van Jezus tot God op geen enkele manier minderwaardig beschouwt aan die van u, enkel omdat die is gebaseerd op 'weten' in plaats van 'geloven'?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden