Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2013, 15:32   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Snelheidsbeperkingen gelden die ook voor buitenlanders en vrachtwagenbestuurders in België?

Ik rijd vrij regelmatig richting kust en dat lijkt mij hoogst twijfelachtige zaak.
Als je een tijdje op de baan zit vraag je u echt af: Hebben we hier snelheidsbeperkingen eigenlijk?
Ik hou mij aan de snelheid die opgegeven staat daar en in veel gevallen ben ik dan de traagste wagen op de baan.
Ook vrachtwagens over dat viaduct in Gent ? In principe zijn vrachtwagens en ...slepen (categorie N2 en N3) *bijna allemaal gegrensd op 86 �* 90 kmh [# 1] (hangt ook van variabele factoren af). (*behalve sommige buitenlandse, vooral niet-EU... die vallen daar niet onder... # )

Vraag: heb je ooit je eigen snelheidsmeter eens getest op zijn juistheid ?

Ik heb bvb ´n auto waar ik 99 kmh moet rijden om echte 90 kmh te rijden.
Is dan ook normaal als ik dan 115-120 kmh-teller doe op de snelweg dat ik door bijna elke auto ingehaald wordt, als rijdende hindernis quasi
.

Maar mij stoort dat helemaal niet, zelfs als bijna iedereen 160 kmh moest rijden.

Btw die trajectcontrole op het viaduct van Gent meet de gemiddelde snelheid op het 1,9 km traject, een gemiddelde is ook maar dat wat het waard is. Dus men kan (ongestraft) een deel ervan trager rijden als 90 kmh en het andere deel navenant veel sneller als 90 kmh... als het gemiddelde maar niet meer als 90 + 6 kmh marge * is...
De flitsmarge is nog altijd 6 kmh (zie uw link) ttz bij echte 97 kmh gemiddeld over 1,9 km wordt men (in principe) pas geflitst. (toch als er geen extra struikrovers op het traject staan staan die je betrappen).

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidsbegrenzer
#
Sinds 1 juni 2006 zijn in België ook de voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton verplicht om uitgerust te zijn met een snelheidsbegrenzer.[1#] Er zijn uitzonderingen voor voertuigen van de categorie M3, N3 en N2 die voor 1 oktober 2001 in België waren ingeschreven en nog enkele andere. België voldoet hiermee aan de Europese regelgeving, namelijk aan de richtlijn 2004/11 van 11 februari 2004.

Voor personenauto's is nog geen (verplichte) snelheidsbegrenzer beschikbaar. Een aantal fabrikanten van snelle auto's bouwt wel een vrijwillige begrenzing op 250km/u in.
Citaat:
[1#]: http://verkeerweb.be/tcontr/art77_78.html

Art 77 SNELHEIDSBEGRENZER.
( « * » gewijzigd door het KB. 15-02-2006, aanpassing aan de EG richtlijn 2002/85/EG die richtlijn 92/6/EG wijzigt en richtlijn 2004/11/EG die richtlijn 92/24/EEG wijzigt. De wijzigingen gaan invoege op 7 maart 2006 )

Ter info:
Vanaf 1 jan. 2005 is de verkoop, registratie of het in het verkeer brengen van voertuigen zonder snelheidsbegrenzer of ingebouwde snelheidsbegrenzingssysteem verboden in de lidstaten. (richtlijn 2004/11/EG art. 2.2 tot wijziging van richtlijn 92/24/EEG)

1.1 *

Voertuigen van de categorie M2 en M3 zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de maximum snelheid van het voertuig niet meer dan 100 km per uur kan bedragen.

1.2 *

Voertuigen van de categorie N2 en N3 zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de maximumsnelheid van het voertuig niet meer dan 90 km per uur kan bedragen.

2. De voertuigen moeten hiertoe:

ofwel gedekt zijn door een goedkeuringsformulier volgens bijlage II, aanhangsel 2, bij de Richtlijn 92/24/EEG betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen;
Betreft de geconsolideerde wetgeving. (= aangepast aan de laatste wijziging 2004/11 ofwel uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer die goedgekeurd is als technische eenheid volgens bijlage II, aanhangsel 4, bij voornoemde Richtlijn 92/24/EEG en geïnstalleerd overeenkomstig de voorschriften van deze richtlijn.
Nog wat meer aan bladvulling gedaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2013 om 15:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden