Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2013, 22:58   #91
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ongetwijfeld is dergelijke aanpak onvoldoende om een verandering te produceren, maar in elk geval helpt het ons uit de bijna onvermijdelijke geweldcyclus te komen.
Nu krijg ik zin je een schilderij van mij te tonen met de naar "Cirkel van geweld". Helaas heb ik er geen foto van.

Citaat:
Het enige probleem daarbij dat onvermijdelijk boven komt drijven is hoe je een verantwoordelijke burger definieert en beschouwt.
Iemand met een blanco strafblad?

Citaat:
Het is zeer eenvoudig om een bepaalde definitie daaromtrent op te starten, maar het essentiele probleem komt naderhand. Hoe ga dit namelijk opvolgen? Vrijheid is goed en wel voor de 'liberale' kiezer, zolang het niet te veel vrijheid inhoudt voor hetgene waar hij niet van houdt. We kunnen, naar goede liberale gewoonte, de mensen meer in de gaten gaan houden (ook al is dit in tegenspraak met hun stoisistisch geleuter over democratie, gelijke kansen en vrijheid'), hetgeen wel degelijk onze toekomst lijkt. Wanneer je binnen enkele jaren een druppel bloed geeft om te verifieren dat je wel degelijk 100 euro betaalt hebt om je tank te kunnen volstoppen, denk dan aan de eenvoud van de discussie die we op dit moment nog kunnen en mogen voeren. Het zijn vrije tijden die we kennen!
U heeft dezelfde indruk over de toekomst als ik. Een nieuw soort van dictatuur is in opkomst, ongekend in omvang. Elke stap die je doet, elke aankoop, elk contact zelfs, zal geregistreerd worden in naam ogenschijnlijk nobele doelstellingen. De technologie is er. De media bereiden ons voor (zie maar naar series over criminaliteit). De wetgeving zal volgen. En natuurlijk zullen er ook hier uitzonderingen bestaan...voor wie voldoende geld heeft. Maar dan zou u nog willen ons arme sukkels willen ontwapenen ook? laten we die laatste restjes vrijheid koesteren, ook al zijn ze soms pijnlijk. Er is altijd wel een reden te vinden om vrijheden op te offeren, maar hoeveel meer redenen zijn er niet om die vrijheid te bewaren?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 januari 2013 om 22:59.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden