Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2013, 00:53   #725
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Toch gaat u aan iets voorbij, identiteitsgevoel en taal.'
Hoe zou het voor u voelen als het Limburgs (dan wel het Frans) de enige officiële taal zou worden in België en het Vlaams/Nederlands gedegradeerd wordt tot een dialect?
Wie van diegenen die hier pro-Limburgs zijn beweren dat ze hun identiteit ontlenen aan de Limburgse streektaal?
Dat viel me telkens op in de twee draden over Limburg dat dit geheel ontbreekt voor dat ik hierover de subdraad startte waar we nu in zitten!
Ik vond dat zeer opvallend en merkwaardig.
Wie van al diegenen stelt zoals ik zijn taal boven zijn portefeuille? Zelfs Pajoske niet! Waar hebt ge het dan nog over?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gemeenteborden worden vervangen door namen in het Limburgs, juridisch is de taal in het Limburgs, alle ambtelijke taal in het Limburgs en uw taal onderwijs krijgt u in het Limburgs.
Hebben Vlamingen zich niet lange tijd zo gevoeld ten opzichte van het Frans?
Keer effe terug naar de realiteit. En dan is de vraag is eerder: Welke Limburger wenst al die dingen in Limburg.
Of anders gesteld:hoeveel Limburgers geven hun taal nog door aan hun kinderen?
De Limburgers verraden hun roots en gooien een eeuwenoud immaterieel kulturteel patrimonium op de mestvaalt, en dat uit een zekere vorm van pseudo-intellektueel snobisme.
Dat is de bittere werkelijkheid. Maar ze zijn niet alleen. Het gebeurt overal in Europa en zelfs wereldwijd.
Deze tijd wordt gekenmerkt door een algehele kulturele nivellatie.
Alles wordt gestandaardiseerd tot zelfs de talen toe.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 01:18.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden