Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Gisteren van Breda tot Eindhoven even gaan zoeken in de winkels achter een wimpel met "HUP NEDERLAND HUP"
Ik kon enkel deze vinden met hup Holland hup of Orange boven.
Nergens een wimpel of stikker om Nederland te loven en/of aan te moedigen.
Kunnen wij niet aan doen dat zelfs de Nederlanders hun kinderen naar de Vlaamse scholen sturen met als enige uitleg dat hun eigen scholen op niets trekken en veel te duur zijn.
En waarom komen er zoveel Nederlanders Belgische bieren kopen in Vlaanderen. De Vlaamse café's draaien meer op Nederlanders dan op Vlamingen en ze zuipen er geen Heineken.
Dat we de beste chocolade hebben, word niet door de Belgen gezegd, maar door de rest van de wereld.
Dat de Belgische gezondheidszorg een pak beter is dan de Nederlandse of Franse bewijzen de Nederlanders en Fransen zelf, ze komen massaal naar Belgie voor hun verzorging.
En wat eetcultuur betreft, wel in Belgie haal je geen kroket uit de muur, die moet vers gebakken zijn.
Het is in Belgie inderdaad niet allemaal rozegeur en maneschijn.
De Belgen zijn dan ook een bende ruziemakers onder elkaar.
Maar als je één van hen raakt of aan hun grondgebied komt, staan ze er als één blok. Ze hebben dit reeds meermaals bewezen. In WWI hebben ze Den Duits 4 jaar tegengehouden.
Bij WWII hebben ze Den Duits 18 dagen tegengehouden en zowel de Engelse als de Franse krijgsmachten de kans gegeven om te gaan lopen, terwijl die Nederland reeds na 6 dagen met een grotere krijgsmacht de wapens neerlegde en zich onderwierp aan Den Duits
Zo slecht zal onze levenstijl wel niet zijn, als je kijkt naar het aantal Nederlanders dat in Belgie komt wonen en werken.
Zij hebben duidelijk liever de Belgische Bourgondische levenstijl
dan de Nederlandse muur levenstijl
't Ja, de Nederlandse stranden en grootwarenhuizen zijn dan ook de enige plaatsen waar de Nederlanders zich niet arrogant gedragen tegenover de rest.
Maar mogen wij Belgen dan ook vragen aan de Nederlanders om in Nederland te blijven, zodat wij onze rust kunnen behouden.
|
Ach wij in Brabant (Noord Brabant voor iemand die niet van hier is), komen graag op op bezoek bij de buren (we wonen gewoon aan onze kant van de grens

). Als je erg er teruggaat zijn we dan ook met geweld gescheiden; de grens is daarom niet echt natuurlijk. Verder zijn Brabanders en Limburgers nog relatief Bourgondisch, een begrip wat overigens breder is dan menigeen denkt, zo is ons carnaval ook een uiting daar van.
Wat betreft W.O.II u weet toch wel, dat het Nederlandse leger toen qua bewapening hopeloos veroudert was. Immers in W.O.I waren we neutraal en lang hoopten we dat te blijven. Wat natuurlijk ook meespeelt is de 'Hollandse kruideniersmentaliteit', iets waar de republiek al last van had, na de vrede van Münster (1648) tot het rampjaar (1672) werd het leger ook verwaarloosd. Voor handelaars zijn agressieve buurlanden maar lastig...
Tot slot, geen denken aan, zoals ik al zei, voor Brabanders was de grens altijd al onnatuurlijk, maar in de huidige tijd raakt dit ook gewoon achterhaalt.
Een iets meer nostalgische reden is, dat mijn eerste ervaringen met de grote stad (en dierentuin) waren in Antwerpen. Toegeven ik ben ook meer pro-Europa, dan mijn gemiddelde landgenoot (naar mijn mening helaas, maar ieder zijn mening).