Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2013, 21:25   #855
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Efkes iets anders. Het valt mij op dat de Vlaamse familienamen nog altijd in de oude spelling geschreven worden in tegenstelling tot de Nederlandse die blijkbaar zijn aangepast.
Vb Vandenbosch versus Vandebos. (al is dat geen perfekt voorbeeld)
Wikipedia geeft een aannemelijke verklaring:
Citaat:
Het archaïsche karakter van de spelling van de (Zeeuws-) Vlaamse familienamen, vergeleken met de moderner ogende schrijfwijze van de Nederlandse familienamen, is te verklaren door administratieve maatregelen die met een tijdsverschil van ruim 15 jaar werden genomen. De spelling van de zuidelijke familienamen is gefixeerd door de Fransen in 1795. Op dat moment bestond er nog geen standaardspelling voor het Nederlands, zodat in Vlaanderen diverse spellingswijzen voorkomen zoals Vandenbroecke, Vandenbroucke, Raedemaecker, Rademaekers etc. In Nederland, dat later onder Frans bewind is gekomen en waar dus ook later de burgerlijke stand is ingevoerd, was intussen in 1804 de spelling Siegenbeek ingevoerd, waarmee de spelling van het Nederlands voor het eerst genormeerd werd. De namen werden in het noorden dus in die nieuwe spelling vastgelegd, zodat in Nederland van de eerder genoemde voorbeelden vrijwel alleen de "Hollandse" varianten Van de(n) Broek en Rademaker(s) voorkomen. De spelling Siegenbeek sluit al redelijk aan bij de standaardspelling van tegenwoordig.
Maar er is meer.

Vergissingen en fouten.
Verschil in schrijfwijze tussen burgerlijke stand en kerkelijke doopregisters.
Verschil in kennis en opleiding van degene die de naam op documenten moest schrijven.
Maar vooral verschil in bestuur.

Van mijn eigen familienaam heb ik dan ook zeker 20 verschillende schrijfwijzen gevonden, sinds die voor het eerst gebruikt werd halfweg de 13e eeuw. Soms 10 verschillende voor de eerste generaties.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden