14 januari 2013, 22:41
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire
In Vlaanderen/België wordt het links-rechts verhaal, wat eigen is aan eender welke democratie waar ook ter wereld, al sinds jaren gekoppeld aan morele posities. Het komt er, sterk vereenvoudigd, hier op neer dat links moreel goed is en rechts moreel slecht. Al onze media zijn helaas doorspekt van dat discours en ook onze maatschappelijke verwachtingspatronen zijn zo.
Waarschijnlijk gaan er nu een hele hoop mensen hier beginnen janken dat dit niet waar is, maar persoonlijk heb ik hier ook mee moeten afrekenen. Ik ben nog steeds heel terughoudend om mijn politieke mening te outen onder vrienden. Rechts zijn wordt zeer hard gepercipieerd als 'not done.' Je mag de grootste linkse onzin spuien tijdens een gezellig samenzijn en mensen zullen instemmend knikken, maar laat je een mening van de andere kant horen en het gesprek valt stil, of nog erger, mensen vallen je woordelijk aan.
Jammer eigenlijk, ik ben er nog altijd van overtuigd dat de kracht van democratie schuilt in de georganiseerde en geciviliseerde clash tussen links en rechts. Maar blijkbaar denken heel wat mensen met een linkse overtuiging (niet allemaal, daar ben ik ook van overtuigd) jammer genoeg niet zo. Dat een ondemocratische reflex noemen, is volgens mij geheel correct.
|
Dat is al een analyse waar we mee opschieten.
|
|
|