Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2013, 17:19   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik discuteer helemaal niet ter kwader trouw .
Je zou er wel op mogen letten te quoten op een manier dat ik op jouw punten kan reageren.

Maar gelukkig weet ik hoe copy/paste en quoten werkt en dus:

Citaat:
Ik neem aan dat mensen uw dienten of prestatie aprecieren en u daarom betalen , toch niet voor uw mooie ogen . DUS , die vrije wil is wel heel relatief , tenzij u Mis world bent en men graag betaalt om naar u te kijken , dan zijn de diensten eerder beperkt hé .
Het gaat nergens om mijn "mooie ogen". Als iemand mij 2 euro geeft voor een brood dat ik gebakken heb is dat nog steeds een geheel vrijwillige transactie. Daar is niks relatiefs aan.
Vrijwillig wil zeggen: Uit vrije wil.
Het is niet omdat er een ruil plaatsvindt dat het daarom niet vrijwillig is. Dat is toch wel een erg vreemde redenering.

Citaat:
Het is gewoon zo dat het basisinkomen en belasting op consumptie heel moeilijk te begrijpen is als je niet open staat om het volledige plaatje eens te bekijken , zonder vooroordelen .

Het is als vliegtuigen spotten als je in een molsol aan het staren bent , en dan maar vasthouden dat er geen vliegtuigen te zien zijn
Maar ik kijk dus wel juist naar het volledige plaatje.

En het volledige plaatje is: We consumeren meer dan we produceren.

Dat los je dus op door ofwel minder te consumeren of meer te produceren. Met een onvoorwaardelijk basisinkomen los je dat niet op, want je gaat hiermee minstens een deel van degenen die nu wel produceren aanmoedigen van niet meer te produceren.

Een ander probleem is de mobiliteit van mensen, goederen en diensten. Als men in België een onvoorwaardelijk basisinkomen in voert, en dat zoals in het Vivant voorstel financiert met een belasting op consumptie dan kan iemand bijvoorbeeld het volgende doen:
- In België gaan wonen en het basisinkomen claimen
- Consumeren voornamelijk in het buitenland waar geen onvoorwaardelijk basisinkomen bestaat en de belasting op consumptie lager is.

Wat ga je dan doen?

Je vergeet altijd weer dat mensen altijd zoeken naar manieren om het systeem in hun voordeel te manipuleren. Dat is gewoon een gegeven. Dat is wat je ziet als je een paar stappen achteruitzet en het hele plaatje bekijkt...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden