Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2013, 17:32   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ben je bewust aan het trollen of heb je echt zo weinig inzicht in de materie? Waarom zou men deze test niet kunnen afnemen op de eerste schooldag? Een grote investering zoals je beweert hoeft er niet noodzakelijk te zijn. Heb je ook al bedacht hoeveel geld, tijd en frustratie er bespaard kan orden door vroegtijdige detectie? Voorts gaat dit verder dan dyslexie maar over taalachterstand in het geheel. Men zou evenzeer andere problemen kunnen vaststellen als men wenst.
Om te beginnen kan men zeer goed meten in welke gezinnen het Nederlands de thuistaal is en welke gezinnen dit niet het geval is.

In plaats van nu een hélé generatie kinderen die als moedertaal het Nederlands hebben, mee aan preventieve taaltesten te onderwerpen, zou men dit kunnen beperken tot kinderen waarvan men weet dat de thuistaal geen Nederlands is. Niet dat het niet nuttig kan zijn om die taaltestjes aan Nederlandstalige kinderen op te leggen, maar als men moet besparen, lijkt dit me toch wel de laagste prioriteit. Tenslotte zijn we al zo'n 1000 jaar bezig met onderwijs aan te bieden aan kinderen in hun eigen moedertaal.

Oei... dan gaan de groenen weer discriminatie roepen zeker?

In ieder geval kan men dan al gedurende een heel kleuterschooljaar de kinderen die niet het Nederlands als moedertaal hebben, preventief in een taalbad steken zodat ze gewapend zijn tegen dat ze de overstap naar het eerste studiejaartje maken.

In de loop van het lager onderwijs kan men dan aan iedereen nog taaltesten opleggen (ik dacht dat overhoringen dit ook al waren, of het vak "begrijpend lezen"). Kinderen die er dan nog steeds uitvallen (ook Vlaamse kinderen met als moedertaal Nederlands) kunnen dan nog bijgestuurd worden.

dit lijkt me beter dan in het kleuterklasje alle kinderen aan die testen onderwerpen, zuiver en enkel en alleen omdat de anderstaligen zich anders gediscrimineerd voelen.

Ik begin het langzamerhand een beetje beu te worden dat Nederlandstaligen in eigen land op den duur als paria's worden beschouwd.

O ja..... Leuke tekst in de krant:

Citaat:
Om de taalachterstand bij Vlaamse leerlingen weg te werken, wil minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) zo snel mogelijk zicht krijgen op hun niveau
Bijna dacht ik dat het over "jongeren" ging.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 januari 2013 om 17:34.
circe is offline   Met citaat antwoorden