Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2013, 17:34   #276
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

1882 euro is duur (al is een auto nog steeds duurder)al kan een snelbusabonnement ook voor minder, het is immers te betalen per km. Niet iedereen gebruikt die bussen om van Hamont naar Brussel te reizen... De Maaskant is niet voor niets een relatief goedkope regio om te bouwen, voor de prijs die ik voor mijn appartementje betaalde heb je daar al een mooi huis. Maar goed, ik heb wel de luxe om te kunnen opstaan een dik halfuur vooraleer ik moet werken, en heb evenmin een auto nodig.
Soit, waarom zou een Vlaamse spoorwegmaatschappij het per se zo slecht doen? En De Lijn is zeker geen voorbeeldbedrijf op alle vlakken, maar ze hebben wel enkele lovenswaardige initiatieven. En waar ook de Vlaamse overheid tekort schiet, moeten de gemeenten en provincies desnoods maar de rol overnemen. In Zwitserland zijn er een paar 100 verschillende spoorwegmaatschappijen (juridisch is er daar geen verschil tussen een spoorweg en een buurttramlijn), je hebt de federale SBB/CFF/FFS, kantonale maatschappijen (bijvoorbeeld de RhB) en (inter)gemeentelijke bedrijven. En nog een handvol echte privébedrijven, maar dat zijn dan meestal de puur toeristische uitbatingen, genre Pilatusbahn. Het is ingewikkeld, maar mits goede samenwerking zou er een Antwerps trambedrijf kunnen zijn, een Antwerps(prov) voor de streekbussen en voorstadslijnen, een Limburgs vervoersbedrijf, een Vlaams bedrijf dat de regionale treinen verzorgt en een federale NMBS die de IC's rijdt, en per aanbesteding ook een aantal regionale lijnen bedient. Lokaal kent men immers het best de plaatselijke noden. NMBS is niet geïnteresseerd in het lijntje naar pakweg Eeklo, en de Ardennen zien ze ook maar als een verliespost. Als je alleen maar afhangt van een (onwillig) federaal of regionaal bedrijf en dito overheid, sta je maar zwak. Als je echter zelf het initiatief kan nemen om met treinen (of bussen, of trams) te gaan rijden, sta je een stuk sterker.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden