Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Het is duidelijk, iedereen weet het en vindt het: de EU is een bureaucratische en ondemocratische instelling die geen binding heeft met de werkelijke noden van het volk, of het volk in het algemeen. Allerhande dwaze regelingen zijn afkomstig uit het Europees Parlement, en voor mij heeft de ondoordachte en snel doorgedrukte uitbreiding naar de Oostbloklanden de deur dichtgedaan.
Voor mij is het genoeg geweest, de EU heeft geflopt, en het wordt tijd dat we tabula rasa maken. Dat is mogelijk binnen de EU, maar het lijkt me, gezien het oprukkend nationalisme, beter dat we helemaal van nul beginnen.
Het wordt tijd dat we het veelbesproken 'Europa der volkeren' in praktijk omzetten. Europa moet zich beperken tot die zaken die best Europees geregeld worden, en overigens alles in handen van de lidstaten laten. Lidstaten die mijns inziens ook aan wat geografische herzieningen toe zijn. Europa mag niet de mogelijkheid bieden aan minderheden die niet op hun plaats zijn (ik denk willekeurig aan de Rand) om zichzelf op te dringen. Deze dwaasheden zijn niet mogelijk als Europa bestuurd wordt uit nationalistisch oogpunt.
Ik ben geen expert (verre van trouwens), dus ik ga geen uitvoerige beschrijving neerpennen van de optimale werking, maar ik zie de tekens aan de wand: de EU is slecht bezig.
|
De EU slaat niet aan omdat er geen mobiliserende kracht van uit gaat. Er bestaan ook geen Europese overkoepelende partijen met een mobiliserend Europees programma. Persoonlijk vind ik dat het wenselijk zou zijn dat er een rechtse overkoepelende Europese partij zou komen met als ongecomplexeerde benaming
[size=3]BLANK EUROPA[/size], die zoals de naam reeds suggereert zou opkomen voor het behoud van het overwegend blanke karakter van Europa. Door een dergelijke partij zou de opkomst bij de Europese verkiezingen sterk kunnen stijgen en zou er op Europees niveau een forse ruk naar rechts kunnen ontstaan (zeker als er veel linkse kiezers zouden thuisblijven).