http://www.standaard.be/artikel/deta...30121_00440506
Citaat:
De “insinuaties” van N-VA-voorzitter Bart De Wever doet Reynders af als “populisme”.
|
Kan iemand daar een degelijke uitleg van geven? Het soort dat in een woordenboek mag staan.
Eventjes naar Wikipedia gegaan en daar staat dit:
Citaat:
Ze gaat uit van de onderdrukking van de bevolking door een elite en streeft naar een samenleving waar het volk de staat beheert. Hierbij refereert ze aan de economische en sociale status van de "gewone man". Gevestigde politieke partijen bestempelen soms nieuwkomers als populistisch. Gewoonlijk begonnen die partijen ook als "een stem" uit "het volk".
|
Ook staat er dit:
Citaat:
Het is moeilijk een sluitende definitie te geven van populisme, omdat er verschillende opvattingen zijn over wat populisme eigenlijk is. Ook wetenschappers als Ghita Ionescu en Ernest Gellner, Margaret Canovan en Paul Taggart kunnen niet met een goede definitie komen. Wel kunnen er kenmerken worden gegeven, al zijn die ook aanvechtbaar, afhankelijk van wat men onder populisme verstaat.
|
De kenmerken zijn dan:
Citaat:
Politicologen kennen kenmerken toe aan populistische politici[4]:
- afkeer van het partijestablishment;
- het volk staat op een voetstuk en aan haar wil wordt constant gerefereerd;
- charismatisch leiderschap;
- er wordt een beroep gedaan op eenheid en vaderlandsliefde.
|
Nu, meneer Rynders benoemt dit als populisme. Er kan geen twijfel over bestaan dat hij daarmee oordeelt dat de uitspraken van BDW niet aan een bepaald niveau voldoen. Dat ze slecht zijn.
Ik vraag u: waarom zouden wij deze minister nog vertrouwen, als blijkt dat hij er van uit gaat dat de wil van het volk niet belangrijk is.
Moet ik er soms iemand aan herinneren dat de verkiezingen net bestaan om vertegenwoordigers van het volk te benoemen? Dat de regering werkt in naam van het volk?
En dan komt meneer Rynders hier de term "populisme" gebruiken in een negatieve context. De wil van het volk uitvoeren is blijkbaar een "faux pas" in de politiek volgens meneer Rynders.
Je kan redeneren dat dit misschien de wil van het volk niet is. Maar dan vraag ik: waarom het nog populisme noemen?