Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2
A
In de dagen voor 1830 was de Antwerpse haven groter als die van Rotterdam en Amsterdam samen. Wanneer je kijkt naar de huidige haven van Rotterdam zie je dat er methoden tot uitbreiding zijn op tal van manieren. Aankoop van andere havens, nieuw land in de Noordzee maken, fusies met andere havens in het scheldegbied etc. Allemaal mogelijk wanneer Vlaanderen en Nederland weer samen zijn. Antwerpens toekomst is dan weer als vanouds en glorieus!
|
Gaat niet lukken. Antwerpen ligt te diep landinwaarts. Er is domweg een maximum tot hoever je kunt gaan met uitdiepen. De toekomstige tonnage aan zeeschepen zullen teveel vragen om dit nog aan te kunnen.
In 40-45 wilde Antwerpen verder uitdiepen, de Duitser stelden toen destijds al een max van 10 m gezien de toenemende risico's
Het is idioot dat men (nog steeds) niet inzet op Zeebrugge. Het is al de 4e haven inmiddels, met ook nog iets als een Maasvlakte erbij zou Zeebrugge tot een grote wereldhaven van formaat uit kunnen groeien.
Binnen Europa ontstaan sterke samenwerksverbanden tussen diverse havens. Als Antwerpen een sterkere samenwerking met Zeebrugge niet zoekt, Zeebrugge zou dit graag willen, zouden ze nog wel eens het onderspit kunnen gaan delven en er een zeer sterke samenwerking met Rotterdam ontstaat (Gezamenlijk coordinatiecentrum schip/vrachtafhandeling, coödinatie centrum zeeverkeer etc. looodsen etc.)
Het Delta gebied zou uit kunnen groeien tot een machtig gebied, met twee zeehavens aan de kust (Rotterdam, 2e maasvlakte, plus Antwerpen voor een lager tonnage.
Daarnaast nog de overige havens als Brugge, Gent, Vlissingen etc. Deze havens moet men zeker niet onderschatten bij een sterke onderlinge samenwerking in zo'n gezamenlijk conglomeraat.