Discussie: Geostrategie
Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2013, 21:28   #105
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik hoor zonet Fernand Huts,de CEO van Katoennatie,(wereldwijd een grote speler!) op kanaal Z verklaren dat DE factor de komende jaren de Amerikaanse "energie-onafhankelijkheid" is ,die hij in 8 jaar verwacht.Volgens hem zal het gevolg zijn dat de VS enorme investeringen zal gaan doen in raffinagecapaciteit,onderandere voor de EXPORT...Katoennatie wil zich natuurlijk ook positioneren....

Het betekent potentieel niks minder dan de OMKERING van enkele grondstof- (chemicalien)en brandstofstromen,!

En,los van dat,de VS,zonder absolute "noodzaak" om nog het Midden-Oosten (of de aanbelandende sukkeltjes in Europa )te "moeten verdedigen"....DAT is een geostrategische omwenteling van eerste orde!Misschien vinden velen dat uitermate goed nieuws.Maar laat niemand te naief zijn,politiek is niet van de bloemetjes en de bijtjes en regionale politiek zonder de "loden hand" van de VS-strijdkrachten kan mogelijk echt "nasty" gaan worden!

Fernand had ook uitermate optimistisch nieuws voor de haven van Antwerpen.....we shall see
Ik denk dat het vooral goed nieuws zou zijn moesten de VS die regio gerustlaten. Misschien kan er dan ook eens eindelijk een einde gemaakt worden aan de terreur verspreidende regimes zoals Saudi Arabië en aan de constante bedreigingen tegen Iran. Misschien dat Israel dan ook gedwongen zal worden om vrede met de Palestijnen te aanvaarden.

Maar ik vrees dat het zo'n vaart niet zal lopen, ze zullen nog steeds olie nodig hebben en daarenboven zal de Joodse lobby blijvend druk uitoefenen op de VS om zich niet uit de regio weg te trekken. Ook de Saudi's, etc. zullen hun beste lobbyisten inzetten om dat te vermijden. Het gaat over veel geld en heel grote belangen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden