Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Daar kan ik nu eens perfect op antwoorden uit eigen ervaring (lang geleden) als werknemer bij een Franstalige middenstander.
Op het moment dat die Vlaamse klanten een voldoende groot percentage van de omzet bezorgt zullen de meeste zelfstandigen trachten die klanten in hun eigen taal te bedienen.
|
Net wat ik wou horen! En dat is het gevolg van de gevoerde taalpolitiek in het onderwijs.
Citaat:
En daar heeft taalpolitiek nul de botten mee te maken.
|
Dat heeft er alles mee te maken, want in het onderwijsbeleid kunnen kunnen taalpolitieke strategische keuzes gemaakt worden, die maken dat men fransonkundig zou zijn of dat iedereen Frans spreekt hoe basaal ook, zoals nu.
Citaat:
Ik blijf bij mijn standpunt: Als die Vlamingen in Brussel te lui zijn om 500 meter verder te gaan winkelen om in Nederlands te worden bediend zal Brussel Franstalig blijven. Maar dat is dan hun eigen keuze.
|
En dat is dus weeral het gevolg van de taalpolitiek in het onderwijs!
Een onderwijs dat perfekte fransonkundigen zou kunnen afleveren zodat ofwel, die Franstalige winkelier zich aanpast, ofwel, die Vlaming wél 500 meter verder moet gaat winkelen, bij iemand die wel Nederlands spreekt.
Citaat:
Als Vlaanderen al niet de vraag van Brusselse Vlamingen en Franstaligen kan beantwoorden naar voldoende Nederlandstalig onderwijs, kinderopvang enz. dan is uw strijd een verloren strijd.
|
Inderdaad, ik heb daar trouwens een ganse draad aan gewijd.
En ik neem het de NVA dan ook kwalijk dat ze een historisch momentum mist waarbij een serieuze aanzet
zou kunnen gegeven worden tot de
Kulturele Reconquista van Brussel.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954
En dat is weeral een kwestie van taalpolitieke strategische keuzes die gemaakt worden in het onderwijsbeleid.
Dank U dat U zoveel voorbeelden aanhaalt om mijn stelling (én die van Eberhard) te illustreren.