Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962
...
Nu is dat zeer merkbaar beter, in belangrijke mate te danken aan een succesvol immersieprojekt. Is dat overal zo ? Ik weet het niet. Maar het is alvast één groep jongeren die niet door slecht onderwijs in een apartheidssysteem hoeft te leven, daarin gesteund door hun ouders die zelf geen half woord nederlands leerden op hun school.
Verder kan het mij echt geen bal schelen of de winkelketens die zich hier in ons boeregat inderdaad zowat allemaal vestigden daar vruchten van plukken.
....
Ik denk gematigd positief over immersie onderwijs voor walen, ze hebben een gigantische achterstand.
...
Maar het lijkt me geen slechte zaak als in een regio waar ze een achterstand hebben ook via immersie initiatieven dat te proberen bijsturen. Tenslotte is dat op vrijwillige basis.
Tenzij je iets hebt tegen mensen die wel duidelijk van goede wil zijn natuurlijk.
|
Je focust op de Waalse buren, die geen Nederlands leerden (of leren) op school.
Of zij Nederlands leren of niet, dan moeten ze zelf maar beslissen. Persoonlijk vind ik althans dat ze het niet allemaal moeten doen; ze zijn er echt niks mee.
Ik beschouw hen echt niet meer of niet minder (dus ook niet meerderwaardig of minderwaardig) dan de Fransen die al dan niet zeer dicht nabij de grens Frankrijk-West-Vlaanderen wonen.
Wil één van hen ooit kans maken op een job, of op een betere job, in Vlaanderen, dan weet hij wel wat hij/zij moet doen.
Denken ze meer kans te maken met Engels als tweede taal: ze doen maar.
Wel met dien verstande: eigen keuze; eigen verantwoordelijkheid; eigen centen.
Wat de keuze voor mijn regio (Vlaanderen) en mijn land (Vlaanderen) betreft, ben ik voorstander om stevig in te zetten (terug in te zetten) op talenkennis. Verplicht. En voor iedereen in het onderwijs.
Beginnen met de 'moeilijkst te verwerven taal', en dat is het Frans.
Voor het Frans: stevig onderwijs voor zij die het aankunnen; een basis voor de anderen, waarmee ze later, in geval van noodzaak, een vluggere start kunnen nemen.
.