Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2013, 10:22   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je focust op de Waalse buren, die geen Nederlands leerden (of leren) op school.
Of zij Nederlands leren of niet, dan moeten ze zelf maar beslissen. Persoonlijk vind ik althans dat ze het niet allemaal moeten doen; ze zijn er echt niks mee.
Ik beschouw hen echt niet meer of niet minder (dus ook niet meerderwaardig of minderwaardig) dan de Fransen die al dan niet zeer dicht nabij de grens Frankrijk-West-Vlaanderen wonen.
Wil één van hen ooit kans maken op een job, of op een betere job, in Vlaanderen, dan weet hij wel wat hij/zij moet doen.
Denken ze meer kans te maken met Engels als tweede taal: ze doen maar.

Wel met dien verstande: eigen keuze; eigen verantwoordelijkheid; eigen centen.

Wat de keuze voor mijn regio (Vlaanderen) en mijn land (Vlaanderen) betreft, ben ik voorstander om stevig in te zetten (terug in te zetten) op talenkennis. Verplicht. En voor iedereen in het onderwijs.

Beginnen met de 'moeilijkst te verwerven taal', en dat is het Frans.
Voor het Frans: stevig onderwijs voor zij die het aankunnen; een basis voor de anderen, waarmee ze later, in geval van noodzaak, een vluggere start kunnen nemen.

.
Dat is wel heel typisch, het Frans is nu verplicht en toch gaat de algemene kennis er van achteruit.

En toch blijven voortdoen, verplicht! Omdat ik het zeg! En de realiteit? We doen alsof ze niet bestaat.

Laat de mensen maar zelf kiezen, ze zijn, in tegenstelling tot wat jij schijnt te denken, niet achterlijk. Ze hebben mensen zoals u niet nodig om hun leven te organiseren, en zeker niet om hen te komen vertellen wat ze verplicht moeten leren.