De boodschap voor de toekomst - Staf De Clercq
Herhaalde malen heb ik er reeds op gewezen, dat het met ons volk niet in orde komt als ons volk het inzicht, de moed en de kracht niet heeft, nodig om zijn weg te kiezen, nodig ook om die weg te gaan, over de hindernissen die er op verspreid liggen, heen.
Ik zal daar nog dikwijls op terugkomen, omdat de ervaring ons geleerd heeft dat er waarheden zijn die, hoe eenvoudig en hoe vanzelfsprekend zij ook zijn, immer moeten herhaald en beklemtoond worden, wil men dat ze doordringen tot het bewustzijn van ons volk.
In het leven wordt er niets "geschonken" en m�*g niets geschonken worden.
Alleen wat de vrucht is van arbeid en van strijd heeft blijvende waarde. Alleen dat MAG waarde hebben, omdat alleen dat wat zich door arbeid en strijd kan doorzetten, het bewijs levert van zijn levenskracht en dus van zijn toekomstwaarde.
Zo moet het ook gaan met ons volk.
Ik vrees die onverbiddelijke maar rechtvaardige natuurwet, die wil dat alleen zij, die bestand zijn tegen de stormen van het leven, zich handhaven en ontwikkelen, voor ons volk niet.
In eeuwenlange afweerkamp tegen de sterke machten die ons volksbestaan bedreigen en het verwoesten wilden, hebben wij ons gehandhaafd. Die afweerkamp heeft onze krachten aangetast, heeft onze inspanning gekost. Dat wonder kon alleen geschieden omdat wij gezond, sterk, levenskrachtig, dus het leven waard waren.
De eeuwen van afweer behoren tot het verleden.
Eeuwen van opbouw worden mogelijk.
De vraag is nu : zullen wij tijdig en in voldoende mate die krachten bij ons volk kunnen wekken, die vereist zijn om het grote opbouwwerk dat ons wacht, te kunnen volvoeren ?
Ik geloof dat wij daartoe in staat zijn.
Wij stellen ons met onze Beweging tot taak, ervoor te zorgen dat de daartoe vereiste krachten bij ons volk gewekt worden en dat daardoor ons volk zijn eigen revolutie voltrekken zal.
Zó zullen wij revolutie zijn. Zó zullen wij bij ons volk de energieën losmaken, die nodig zijn om het ertoe te brengen schoon en dapper te bouwen aan een nieuwe toekomst, aan een toekomst waarvoor vele andere machten dan die welke komen uit eigen volk, gunstige voorwaarden hebben geschapen, maar waarvoor wij zelf die inspanning zullen gedaan hebben die van ons moet komen.
Wij zullen bij en voor ons volk de revolutie zijn, omdat in ons werk en in ons leven de gedachten die onze revolutie doorzetten wil, schone gestalten zullen krijgen : door ons werk en door ons leven zullen wij sterk en overtuigend getuigen voor dat wat we voor ons volk bereiken willen. Wij zullen de revolutie zijn, omdat WIJ aanknopen bij al wat waardevol is uit eigen verleden, en tegelijk in ons de geluiden van de nieuwe tijd hebben opgenomen.
Door onze omwenteling van de mentaliteit, van de levenshouding van ons volk, zullen wij er een nieuw, een machtig, een levensrijk volk van maken.
Dat de vrouwen en de mannen van ons volk die zich door de stormen van de tijd niet willen laten overrompelen, die met ons aan schone en stoute wederopbouw willen doen, aantreden.
Er is werk en strijd voor dapperen!
|