Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG
Dat heeft ook voor een groot deel te maken met, zoals ik al schreef, het gegeven dat Vlamingen het Frans steeds minder en minder gebruiken. Je mag nog zo vroeg beginnen met een vreemde taal aan te leren en die verplicht als tweede taal aan de studenten opleggen, zolang men die taal enkel in een schoolse omgeving gebruikt en daar verder niet of nauwelijks mee in contact komt, zal het niveau daarvan altijd ondermaats blijven. Je kan nu eenmaal niet ontkennen dat de Franse cultuur heden ten dage nauwelijks nog tot in Vlaanderen doordringt. Hoeveel jongeren lezen nog uit eigen beweging Franstalige boeken, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar de Franstalige televisie? Het procentuele aandeel van Frans in het lessenpakket in verhouding met het nut en de algehele return van een verplichting als tweede taal is gewoon compleet uit elkaar gegroeid en daardoor in wezen eigenlijk niet langer gerechtvaardigd. Ofwel verplicht je dus de Vlaamse jeugd om meer Frans in het dagelijkse leven te gebruiken, ofwel pas je de verhoudingen aan aan de werkelijkheid. Aangezien het eerste zich moeilijk laat dwingen, lijkt de tweede oplossing dan ook de verstandigste.
|
Akkoord.
Men kan trouwens beter de lessen aanvullen met meet technische lessen dan met taalpakketten die na schooltijd vaak nooit meer gebruikt worden.
Wat de technische kennis van onze jongeren ligt ver onder het gemiddelde in de wereld en in Europa