Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
de discussie hierover wordt véél te politiek gespeeld. "Franstaligen zijn onze overheersers geweest, laat ons nu dat vermadelijke Frans vernederen en een plaats achteruit zetten in ons onderwijs of meer zelf, laat het ons niet meer onderwijzen!".
de discussie over talen in ons onderwijs, welke talen we aanbieden, gaan we een verplichte rangorde aanstellen of niet, hoe veel uren gaan we aanbieden op welk niveau, enz, mag geen politiek spelletje zijn. Dat is een discussie die door linguistieken en pedagogen moet gevoerd worden.
|
Op zich klinkt dat natuurlijk zeer redelijk. Maar in België wordt nu éénmaal alles gekommunautariseerd.
En ik weet dat voor het afschaffen van het onderwijs in het Frans geen draagvlak bestaat en dat Vic Van Aelst zelfs door zijn eigen partij werd teruggefloten, als ik me niet vergis.
Ik redeneerde dan aan totaal hypothetisch maar ga daarin nu eens efkes mee.
Zoals ik U inschat zijt gij iemand die er steeds zal naar streven van Nederlands te spreken in Brussel en dat dus logischerwijze ook toejuicht bij andere Nederlandstaligen.
Welnu, de beste manier om dat te bereiken is van ervoor te zorgen dat het onderwijs perfekte Fransonkundigen aflevert.
Want
als ze het kunnen spreken dan zal de grote meerderheid het toch doen. En als ze het niet kunnen uiteraard niet. Het ei van Columbus.
Het is doodgewoon een kwestie van wat ge wilt bereiken.
Want wij en enkele anderen spreken misschien wel Nederlands te Brussel maar dat blijven geïsoleerde "eenmansakties" die globaal genomen niets uithalen.