Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla
Volgens mij kijken mensen graag op naar een sprookjesachtige familie die ze dan met elkaar gemeen hebben. Een koning, koningin, prinsen en prinsessen spreken meer tot de kinderlijke verbeelding. Maar een president? Kortom: de bindende factor hier is louter sentiment. Het is des mensen. Een monarchie is na het ophoepelen van die bende in Laken trouwens niet meer mogelijk. Waar zouden ze dan nog een koning vandaan moeten halen? De adel bestaat niet meer.
|
Als nu één van de prins(ess)en nog een behoorlijke assertieve intelligentie zou kunnen voorleggen, dan zou ik kiezen voor een rustgevende a-particratische en neutraal-communautaire monarchie. Momenteel is het in België echter niet veel soeps met die prins(ess)en, noch met die a-particratische en neutraal-communautaire monarchie. Voor mij moet Albert II 100 jaar worden en zijn zonen en dochters overleven (en we zien dan wel wat de kleinkinderen waard zijn) of we moeten kiezen voor een eminente president die zowel vlamen als walen bekoort. Eddy Merckx of Vincent Kompany lijken mij (voorwaardelijk) ernstige kanshebbers die het kunnen waarmaken bij een groot Belgisch, tweetalig publiek.