Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2013, 10:22   #150
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet akkoord.
Ik zie geen enkele reden waarom iemand die in de provincie Luxemburg leeft, studeert en werkt Nederlands zou moeten leren en kennen. Als die dat beroepsmatig nodig ga hebben, kan die dat altijd nog leren op het ogenblik dat het nodig is. Correct Nederlands zonder tongval zal die toch nooit spreken. Zelfs als die persoon later een job gaat uitvoeren waarbij communicatie met Vlamingen noodzakelijk is, dan nog is deze persoon beter af met Engels dan met Nederlands. En je lost direct een communautair probleem op, namelijk de verplichting een taal te leren omdat ze een officiële taal van het land is, maar economisch geen nut heeft. Je kan die tijd beter in belangrijkere zaken zoals technisch onderricht steken.
In Belgie kom je toch nergens met een diploma uit het andere taalgebied voor een functie bij de overheden.
Je geraakt zelfs als advocaat niet aan een functie bij de Vlaamse balie met een Waals diploma en omgekeerd.
De mensen die de tweede landstaal echt nodig hebben of er in geïnteresseerd zijn, leren die vanzelf wel.
Het zou ideaal zijn als Vlamingen en Walen met elkaar gewoon in het Engels zouden communiceren. Dit zou onmiddellijk tot gevolg hebben dat Vlamingen uit die underdog positie gehaald worden. Probleem is dat iemand die geen Nederlands heeft geleerd van Vlamingen AUTOMATISCH verwacht dat die hem in zijn eigen taal zal te woord staan, en vooral dat de bedrijven dit als standaard beschouwen.

Maar dan nog pleit ik voor gedegen Engels onderwijs op zo jong mogelijke leeftijd omdat - het werd hier al verschillende malen gezegd - men op jonge leeftijd een taal veel sneller en natuurlijker onder de knie krijgt. Spijtig dat U zulke slechte leerkracht Frans had, de mijn uit het laatste deel van het middelbaar was zuivere tweetalige uit Brussel die super les gaf: tijdens de les Frans werd geen woord Nederlands gesproken. Met haken en ogen desnoods maar we leerden alvast denken in het Frans, dé manier om een taal te spreken.

Ik blijf dan toch nog pleiten voor een zo snel mogelijke start in Engels, want velen die menen Engels te spreken zijn voor een Engelstalige in feite totaal onverstaanbaar.
Op latere leeftijd een taal aanleren is een pak moeilijker en zal veel meer tijd nodig hebben.
Taalbaden blijven in mijn ogen de beste manier om vlot een taal te leren gebruiken, maar dan moet men weldegelijk eerst een basiskennis hebben; Ik heb taalbaden turks gehad, maar versta er dus geen jota van, ook niet na verschillende weken. De woorden die gebaseerd zijn op het Frans daarentegen, die gaan erin als zoete koek: "tuvalet" = toilet bijvoorbeeld.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 januari 2013 om 10:24.
circe is offline   Met citaat antwoorden