Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2013, 18:06   #22
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Spijtig van die emotionele onzekerheid en de spot. In een oud-Europese (pre-indo-europese) samenleving zou ze in hoog aanzien staan. ('The living godesses' van Gimbutas). En zelfs in Zuid- en Noord-Amerika zou ze respect genieten. (La potière jalouse van Claude Lévi-Strauss). Vergeef het me, maar ik heb die boeken net uit, en 'borsten' zijn blijkbaar altijd zowel in mythen als in religie zeer belangrijk geweest. De tijd toen Nestlé en Nutricia nog niet bestonden, weet je wel.

Het meisje heeft pech dat ze in een starre warrior patriarchale situatie is geboren. In die context zijn borsten een erotisch element, niet een element van ondersteuning van het leven.

Rugklachten kunnen er indd zijn. Maar ze is dertien, en na haar achttiende slankt elk meisje vanzelf af.
Dat van dat afslanken klopt aan geen kanten. Mijn dochter moest wachten tot ze volledig volgroeid was voor ze haar borstverkleining kreeg, voor de veiligheid wachtten we tot haar 21 j. Daar ging geen millimeter of geen milligram af en het kind werd hoe langer hoe ellendiger door al dat overtollig gewicht en door de vervelende rugklachten. En het vervelende gezoek naar een mooie modieuze bh (het was in de jaren '80 toen die monstrueuze misvormende borstvergrotingen en dus de enorme maten BH nog geen mode waren).
Vrouwen die een borstvergroting laten doen zullen waarschijnlijk geen of minder rugklachten hebben omdat het om een ander soort gewicht gaat, bij natuurlijke grote borsten is het probleem heel reëel.