Los bericht bekijken
Oud 5 september 2004, 14:12   #7
BartP
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orland0
Ik vind dat de meeste discussies hier enkel gaan over islamietisch getinte figuren die zich niet willen integreren. Er zijn nogthans heel wat immigranten in België waar je nauwelijks iets van hoort. Mensen die het ondanks hun wil tot integratie enorm lastig gemaakt wordt door het wangedracht van anderen.

Mijn indonesische vriendin (lees lief), die 3 jaargeleden (bijna 4 jaar) in Leuven kwam studeren, spreekt op dit moment vloeiend nederlands (naast ook engels natuurlijk) en wil graag een kursus frans gaan volgen. Ze is tevens al bijna een jaar werk aan 't zoeken. Ze vind echter niets omdat ze geen Europese nationaliteit heeft. Normaal zal ze eind oktober het land moeten verlaten. uiteraard zien we dat niet zo zitten, omdat we toch al een relatie van bijna 3 jaar hebben. De meeste mensen raden ons dan ook aan om zo snel mogelijk te trouwen. Ik heb echter steeds gezegd dat ik om zo'n reden niet wil trouwen. Helaas worden we bijna verplicht hiertoe.

Een andere mooie oplossing zou een samenlevingscontract zijn, als de ouders niet zouden tegenwerken. Toen we navraag deden naar zo'n samenlevingscontract zei men ons dat we eeb bewijs moesten hebben dat ze niet getrouwd is in Indonesië. Dit is uiteraard niet het geval, maar de ouders willlen het document niet ondertekenen.

Zo zie je maar dat het ook voor de immigranten niet altijd even makkelijk is. Trouwens als iemand een oplossing weet laat het maar horen hoor. En neen, ikzelf kan moeilijk naar daar verhuizen want ik heb hier samen met een collega een kleine zaak.
Een indonesische advocaat of notaris kan een affadavid opstellen, een officieel bewijsstuk, waarbij hij confirmeerd dat je vriendin niet getrouwd is in Indonesie. Dat volstaat. Hou er rekening mee dat je haar geboortecertificaat zult moeten hebben, en dat het de belgische staat is die beslist of het officieel genoeg is, als de belgische overheid beslist dat het certificaat (officieel en wetsgeldig in Indonesie) er niet genoeg officieel uitziet kunnen ze het weigeren. Dit is ons overkomen met een Taiwanees geboortecertificaat van mijn vrouw, de overheid vond het te kleurrijk en vond het louche dat er engels opstond.
Dan hebben we maar een grondeigendomsakte in taiwanees toegevoegd en een chinees beeedigd vertaler (die geen yota taiwanees verstaat) dit document laten 'vertalen' met de zaken die wij vonden dat de overheid wou zien staan op een geboorteakte.
Dus inderdaad ons racistisch en wereldvreemd vadertje staat maakt het alles behalve lastig, voor de burgers zowel als de ambtenaren.

Ik ben wel getrouwd, vanwege de onmogelijke papierwinkel en de racistische opstelling van onze overheden. Mijn vrouw is echter Amerikaanse, maar heeft het 'ongeluk' dat ze in Taiwan geboren is. Wat voor de Belgische staat meteen fantastisch louche is en mijn vrouw gelijksteld aan een asielzoekster, terwijl ze een phd heeft van een Amerikaanse top universiteit en er warmpjes in zit.
BartP is offline   Met citaat antwoorden