Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2013, 11:41   #162
*Allah*
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
En die koninklijke bezittingen zitten vandaag in de koninklijke stichting waardoor de balans van de Belgische staat rijkelijk beter is dan in werkelijkheid . Een financiële ramp als je dat kapitaal er uit trekt .

Ik ben geen geschiedenis schrijver noch kenner , meer zelfs ik leef vandaag en wil oplossingen vandaag en al die zever van 600 jaar geleden is een steen waar ik vandaag niet meer tegen stoot .

Dat wil niet zeggen dat ik moorden van een eeuw geleden of meer goedkeur . Maar NU , is wat telt .

en man kan onmogelijk sinds het aantreden van Albert een schandaal aanwrijven . Zijn buiten echtelijke dochter had hij wel mogen ontvangen . Mogen , MOETEN .
Ik vrees dat ik u niet helemaal volg. U grijpt toch juist diezelfde geschiedenis aan - waarvan u thans zelf zegt ze niet te kennen, waarvan akte - om de adel te "verdedigen" en bestaansrecht te geven?

Verder begrijp ik de redenering niet. Moeten we de PERSOON van Albert een schandaal aanwrijven om komaf te maken met een ondemocratisch restant van de middeleeuwen? Deze brave man - die weliswaar niet altijd weet wat zijn rol is - mag gewoon vertrekken van mij. Hij moet niet vervolgd worden, noch aan een schandpaal genageld. En arm zal hij zeker niet sterven.

Wat de koninklijke schenking betreft: het gaat voornamelijk om goederen die aan leopold II - door uitbuiting van Congo die hij als zijn persoonlijk bezit aanzag - vergaard heeft. Wat een Verdienste!

Bovendien mogen deze goederen niet worden verkocht en moeten sommige ervan een bestemming krijgen, exclusief voorbehouden voor de leden van de Koninklijke familie.
Denken we daarbij bijvoorbeeld aan het kasteel van Ciergnon, dat bekend werd als buitenverblijf van de koning tijdens de politieke crisis van ons land.

Daarenboven moeten wij - belastingbetaler - nog eens extra instaan voor sommige kosten! De Regie der Gebouwen neemt kosten op zich moeten die eigenlijk de koninklijke schenking of de koning zelf (via de civiele lijst) moet betalen! Denken we maar aan het fameuze tuinhek.

Openbaar verkopen dat boeltje en onze begroting zal nog meer "in evenwicht" zijn. En helemaal rechtvaardig zou zijn, mochten we een belangrijk deel van deze opbrengst investeren in ontwikkelingshulp voor Congo.

Laatst gewijzigd door *Allah* : 29 januari 2013 om 11:42.
*Allah* is offline   Met citaat antwoorden