Discussie: Het Duits goud
Los bericht bekijken
Oud 3 februari 2013, 13:45   #50
Ben2
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De 'antipode' van de dollar, interessant genoeg maar moet het ook nog kunnen begrijpen. Voor mijn begrip en om het in stukjes te doen, anders ga ik wellicht een en ander verwarren.

Neem ik correct aan dat er in je pleidooi geen goudstandaard meer zal bestaan? Als dat zo is, dan zal het debat inderdaad anders worden, niet? Goud wordt dan een regulier product, nog slechts waarde als een juwelen ketting dan (cfr Mona Lisa).
Géén goudstandaard zoals we die vroeger kenden: mét inwisselbaarheid dus tussen currency en goud. Dat is voorgoed gedaan! Dat is bij velen nog niet doorgedrongen.

De ECB geeft sinds 1999 het voorbeeld van een goud-WAARDE-standaard door goud trimestrieel aan marktprijs te waarderen. Van goud-currency-inwisselbaarheid is in de verste verte geen sprake hierbij. Géén link meer tussen currency en goud bij de ECB!!

Gold "backing" is dus over! Géén currency-standard meer. De dollar kan geen WAARDE meer vertegenwoordigen.

Het is een architectuur in het leven geroepen door de ECB om de $-heerschappij te doorbreken! Dit is dus nog veel straffer dan de goud repatriëring van Duitsland.