Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Ik wil die biseksuelen even loskoppelen van homoseksuelen die pas in een latere fase hun eigen aard ontdekken.
Je vergist je als je zegt dat dat nu 'nauwelijks of helemaal niet' meer het geval is. Mannen die vandaag in de dertig of veertig zijn, zijn opgegroeid in de jaren zeventig en tachtig. Homoseksualiteit was toen nog een marginaal gegeven. Er waren nauwelijks verenigingen en al zeker niet in landelijker gebieden. 'Coming out' was nog een kwestie van enkele dapperen. De 'grondstroom' in Vlaanderen was er één van doodzwijgen of veroordelen. Degelijke informatie was amper beschikbaar. Je kon als homoseksuele jongen opgroeien zonder ook maar één andere homoseksueel te kennen.
Dus nee, een homo die in een heterohuwelijk - was er tot voor kort een ander? - stapte was verre van uitzonderlijk en gebeurde al zeker niet met de uitdrukkelijke bedoeling om de vrouw te schaden. Er was gewoon niets anders. Dat was je leven, dat was wat van je werd verwacht. Bij sommigen leidde dat tot een cultuur van verdringing, gevoed door angst.
Ik situeer de ommekeer in de jaren negentig: ik herinner me dat homoseksualiteit in een programma van Goedele Liekens nog echt werd "geproblematiseerd". Het ging dan niet eens om het huwelijk of adoptie, maar over het "zijn" zelf. In diezelfde jaren negentig zie je echter ook dat holebi's zich steeds beter gaan organiseren. Er ontstaat bijvoorbeeld een uitgebreid netwerk van holebi-jongerenverenigingen die voor mensen zoals ik een kleine zegen betekenden. Het politieke draagvlak voor gelijke rechten nam ook zienderogen toe, zelfs bij de CVP.
De generatie die vandaag opgroeit en stilaan op huwbare leeftijd komt, zal niet zo vaak meer in die val trappen, dat is waar, maar als we vandaag over homo's in een heterohuwelijk spreken dan gaat het wel degelijk nog om een generatie die in een ander tijdperk is opgegroeid.
|
Dus je bent het met mij eens dat die "gedwongen" (?) huwelijken een verhaal uit het verleden zijn. Bijgevolg, wie
nu als jonge zogezegde homo, bewust met een meisje in zee gaat, die is ofwel géén homo, ofwel een geperverteerde hetero. En als de betrokkene tóch een échte homo is, dan is het een homo die bewust het leven van een jong meisje in de prak draait.