Los bericht bekijken
Oud 6 september 2004, 09:37   #11
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
En, je zal het misschien contesteren, maar dat laatste gebeurt ook: België heeft ondanks de economische crisis geen overheidstekorten te verduren gehad, welk "kunst-en vliegwerk" daar ook voor nodig was - uiteindelijk telt immers enkel het resultaat.
In die laatste zin is Schröder natuurlijk ook het slachtoffer van opeenvolgende CDU-regeringen, die in HUN tijd voor sinterklaas speelden ...
Oh neen, ik contesteer het niet. Maar volgens Europa hebben we met kunst-en-vliegwerk heel wat eenmalige inkomsten moeten gebruiken zoals de Belgacom-pensioenen, iets dat we het komende jaar NIET meer kunnen inroepen om ons budget uit het rood te krijgen.

Het komende jaar dus nogmaals een positieve balans krijgen, gaat een hele opdracht worden.

Hiernaast, als ik mij goed heb geïnformeerd, verwacht men volgend jaar een stijging van 3% tot 4% in uitgaven van de sociale zekerheid. Dit gaat gepaard met miljarden euro's. Dit jaar heeft men dit kunnen compenseren met enorme federale infusies, wat volgend jaar niet meer afdoende zal zijn (aannemend dat men nog wat spaarvarkentjes kan vinden). De toekomst ziet er rood uit.... (heuhm... kwestie van begroting).

Vermits geld ergens van moet komen, moet men ofwel gaan knippen in sociale zekerheid, ofwel belastingen verhogen om zo, indirect, de meerkosten te gaan dekken.