Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Allaert
Ik vrees dat ik zo'n "onbekwame" en/of "oneerlijke" utopist ben want ik beweer dat het wel degelijk mogelijk is (of beter was) om het gebruik van kernenergie af te bouwen op relatief korte termijn. En zelfs zonder heel het land vol te bouwen met windmolens en zonnepanelen.
|
heel mooi allemaal, maar hoe? volg even mee:
een 1000kW windmolen kan niet constant op volvermogen draaien. over een jaar uitgemiddeld levert hij 25 procent van zijn maximum vermogen. eerste conclusie: aan een windmolen die 1miljoen euro kost, betalen we 750.000 euro te veel. 2e conclusie: een windmolen van 1000kW (dat is al een grote) levert dus maar 250kW.
de kerncentrales in belgie, in doel en tihange leveren samen ongeveer 5600MW dat is 5600000kW, even snel rekenen leert ons dus dat er 22400 windmolens nodig zijn om de kerncentrales te vervangen. dus 22.4miljard euro, waarvan dus eigenlijk 16.8miljard euro weggesmeten geld is.
Citaat:
De paarsgroene beslissing om het gebruik van kernenergie af te bouwen had kunnen zorgen voor de doorbraak van duurzame alternatieven zoals wind- en zonne-energie. Die doorbraak zal er wellicht niet komen omdat er momenteel nog veel te weinig politieke en maatschappelijke wil aanwezig is maar er lijkt toch meer beweging te komen in het onderzoeken en realiseren van duurzame energiesystemen.
|
we kunnen ook meer geld besteden aan onderzoek voor nog efficientere oplossingen voor radioactief afval.
Citaat:
Vroeg of laat zullen de niet-duurzame energiebronnen opraken dus kunnen we maar beter ernstig werk maken van duurzame alternatieven zodat we (of de volgende generaties) niet naar een "boomhut-maatschappij" moeten "evolueren".
|
en wat is er mis met kernenergie als alternatief? waarom is iedereen zo bang van kernenergie? omdat het iets exotisch is? 2 miniscule deeltjes die elkaar raken en dan splitsen, iets dat de meeste mensen zich niet kunnen voorstellen?
nuja een windmolen in je achtertuin is natuurlijk minder moeilijk te visualiseren