Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2013, 19:13   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat blijkt daar bijvoorbeeld:

- Veel Nederlandse Marokkanen zijn geïnteresseerd om naar België te komen en laten interesse blijken voor het leefloon, dat is dus aanwezig.
Doch anders dan gedacht, blijken andere Marokkanen zeer afkerig te staan tegenover deze houding ("ik ga niet werken, maar wil leefloon"). Meestal wordt hierbij verwezen naar hun achtergrond en religie "Moslims doen zoiets niet". En geven zij zelf aan geen belastingen te willen betalen voor iemand die profiteert, maar dit enkel te willen doen voor iemand die echt behoeftig is.

Anderen verdedigen hun vraag naar een leefloon dan weer door te stellen dat ze zich te goed voelen om bepaald werk te doen (bv kuisen).
En ook veelal door te stellen dat, en dat vind ik toch vrij schokkend, hoe hard je ook al dan niet werkt in België, je voor Belgen altijd een "makak" (zo noemen zij het dus zelf) zal blijven of een vuile bruine. Dat er zeker niet gedacht moet worden dat de Belgische overheid met hun inzit en dat het dus helemaal geen zin heeft dat zij denken aan de Belgische overheid (daar die ook niet aan hen denkt).

Dit vind ik wel bijzonder interessant om te horen.
De Marokkaan die zich weigert te integreren dus - in dit geval veelal vrouwen overigens, ook de groep waarbij de werkloosheid het hoogst is - omdat hij of zij denkt dat hij toch nooit een sociale status kan krijgen door zijn of haar afkomst ...

http://forums.marokko.nl/archive/ind...09876-p-4.html
(dit is maar één thread, er zijn er zo velen langs mekaar maar deze biedt een mooie demonstratie)

In mijn omgeving lijkt me dit beeld allesbehalve correct? Ik heb nooit anders geweten dan dat een Marokkaanse collega gewoon gezien werd als gelijkaardig, of iemand met eender welke huidskleur of afkomst als gelijkwaardig, als hij dezelfde job deed of doet als een Vlaams iemand.
Integendeel, mijn ervaring is net dat iemand méér waardering en méér respect krijgt van zijn omgeving, zeker van de "blanke omgeving" omdat we ergens veronderstellen dat het voor hen moeilijker is om een diploma te halen, op te klimmen, een job te vinden, ... en daarin succesvol te zijn blijkbaar, allicht daar er wordt ingelepeld dat vele Belgen racistisch zijn en dat zij hier dus werkelijk minder kansen krijgen.

Daarom nogmaals: komt dit beeld wat Marokkanen blijkbaar hebben van Belgen, overeen met de perceptie?
Is een Marokkaan altijd maar een "vuile zwette" (zoals ze zelf schrijven) of een "makak" als hij werkt?