Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2
Best wel zielig eigenlijk voor Luik.
Maar het is nooit te laat om Nederlands te leren spreken.
En dan is er weer hoop op werk. 
|
Vergis je niet in Luik, als haven, als wel het belang van Wallonië voor Nederland en omgekeerd.
Let wel handel is grensoverschrijdend en houdt geen rekening met landen op zich (in dit geval Vlaanderen en Wallonië)
Nederland, Duitsland, Vlaanderen, Wallonië en ook Frankrijk zijn sterk afhankelijk van elkaar.
Als je nagaat hoe een belangrijke partner Wallonië voor Nederland is, zal Nederland, Wallonië zeer zeker nooit afschrijven.
Havens Rotterdam en Luik verkennen structurele samenwerking
Rudy Demotte, minister-president van Wallonië, bracht gisteren een werkbezoek aan Nederland. Het Waalse staatshoofd had een ontmoeting met Hans Smits van het Rotterdams Havenbedrijf, burgemeester Aboutaleb van Rotterdam en werd op het Catshuis ontvangen door minister-president Mark Rutte
Het meest opvallende resultaat van het bezoek was de ondertekening van een intentieverklaring door Hans Smits, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam , en Emile-Louis Bertrand, directeur van de haven van Luik. Het doel van de intentieverklaring is het verkennen van structurele samenwerkingsmogelijkheden tussen beide havens. Daarbij valt te denken aan water- en spoorverbindingen voor containervervoer, een verbeterde logistiek voor het transport van goederen tussen de havens en aan de versterking van het investeringsklimaat.
De samenwerking heeft verder betrekking op douanezaken, het aansluiten van
Luik als eerste buitenlandse haven bij Inlandlinks - een kwaliteitsmerk voor containerterminals in het Rotterdamse achterland - en het werken met het geïntegreerde haven ICT systeem van Portbase.
Voorgeschiedenis
Wallonië en Rotterdam kwamen in 2010 overeen om samen te werken op logistiek gebied. Onderdeel daarvan is het intensiveren van de economische bedrijvigheid, waarbij de haven van
Luik, de derde Europese binnenhaven, is aangewezen als
achterland voor de Rotterdamse haven.
Apotheose
Demotte is enthousiast over de intentieverklaring: "Het project dat twee jaar geleden van start ging, vindt hiermee zijn apotheose. Gezien de forse groei van het goederenvervoer tussen de zeehavens en het achterland, is het in ieders belang dat de logistieke keten wordt verbeterd.
De beide havens kunnen elkaar daarbij versterken.
Met circa
1500 Waalse bedrijven die naar Nederland exporteren is Nederland de nummer drie afnemer én leverancier van Wallonië. Er is dus sprake van een win-win partnerschap."
Daarbij vindt Demotte de keuze om samen met Nederland te investeren in de sleutelsector transport en logistiek een logische: "Wallonië heeft een bijzondere locatie in het hart van Europa waar vervoer per water, weg en spoor samen komen. Vanuit het
Waalse Gewest is 65 procent van Europa binnen enkele uren te bereiken. Voor Nederland zijn wij daarom een
natuurlijke doorstroomschakel naar Frankrijk en Duitsland."
Duurzaamheid
De Rotterdamse haven en die van Luik willen ook gezamenlijk maatregelen doorvoeren voor verduurzaming van haven, industrie en transport. Daartoe zullen de partners kennis en mogelijkheden delen rondom de verwerking en opslag van sediment dat vrijkomt bij het aanpassen van de Waalse waterwegen. Ook het toepassen van walstroom en het benutten van LNG, ofwel vloeibaar aardgas, als brandstof voor de binnenvaart zijn ontwikkelingen waarin de partners samen gaan optrekken.
http://www.logistiek.nl/Distributie/...LOGNWS112946W/