Discussie: Micro-wkk
Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2013, 16:29   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een houtgestookte stirlinggenerator heb ik nog niet gevonden. En een dergelijk aparaat zou me wel interesseren. Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor een chalet in de bergen waar geen elektriciteit is, maar waar wel 10 hectaren bos bij hoort...
Ik weet dat deze firma ook houtgestookte Stirling generatoren levert. Ik gok dat je voor een 3500 Watt setup al gauw het dubbele bedrag van eenzelfde vermogen benzinegroepje op tafel mag leggen.

Maar even nadenken.

Je hebt een chaletje in "the middle of nowhere". Je komt er toe voor een lang weekend. Je gaat naar de stapel brandhout en stookt de Stirling op, en na een paar minuten maakt die zijn slagen, en heb je stroom. En een langzaam opwarmende chalet. Plezant in de winter, tijdens hoogzomer net iets minder.

Later in dat weekend ga je het bos in, zoekt een goeie boom (liefst eentje die zo tussen de anderen inhangt, moet je die al niet meer omhakken), die verzaag en klief je (ik hoop dat het geen knoetharde eik is, noch harsrijk naaldhout), en leg je netjes gestapeld in de voorraad "te drogen hout".

Idealerwijze zorg je dat je evenveel hout verwerkt dan dat je in dat weekend opstookt.

Ik hoop dat je plezier vind in het houthakken, want da's de enige manier om de tijd te compenseren in vergelijking tot de bidon naft die je anders zou gebruiken voor een goedkopere generator.