Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2013, 07:01   #298
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Hoewel ik het volgende scenario niet kan bewijzen, is het volgens mij een serieuze mogelijkheid tot wat er gebeurd is in die tunnel.

De bus daalt af in Val d'Anniviers en verder naar Sierre. Op een vrij korte afstand wordt er zo'n 1000 m gedaald met veel bochtenwerk. Op het moment dat de bus de snelweg bereikt in de Rhonevallei zal deze al zo'n klein uurtje onderweg geweest zijn. Tijdens deze afdeling heeft de chauffeur het heel druk. Eindelijk op de snelweg wordt de werkdruk voor de chauffeur wat lager. Hij moet nog enkele uurtjes rijden vooraleer hij wordt afgelost door de tweede chauffeur in de bus. Op zo'n moment neem je een tas koffie. Die tas ontglipt je even of de aandacht zakt even, je verlaat de rijstrook, overcorrectie en pech ...
Je hoeft niet altijd grote oorzaken te vinden voor dergelijke ongevallen, een (zeer) korte periode van verminderde waakzaamheid en een slechte reactie erna kan voldoende zijn.
Nee, jouw scenario is niet correct.
De afdaling van Val d'Anniviers is inderdaad behoorlijk pittig. Ik heb die weg zelf ook al gedaan, en ik moet er niet aan denken welke concentratie er nodig is om een bus daar veilig naar beneden te krijgen. Dat is hard werk.
Maar net hierom waren er twee chauffeurs mee. Een van de twee had die weg al vaker afgelegd.
Eenmaal beneden zijn ze dan gestopt, en heeft de tweede chauffeur het overgenomen. Op het moment van het ongeval zat die tweede man nog maar een paar minuten achter het stuur. Vermoeid zal hij dus niet geweest zijn.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden