Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
De Sp.a. functioneert in een ander politiek landschap dan de PS, met een overwegend rechtser electoraat. Om dezelfde reden zijn er ook binnen partijen vaak grote verschillen tussen lokale partijafdelingen, al naargelang de politieke en sociologische context waarin deze moeten opereren. Zo was Louis Tobback niet te spreken over het "hoofddoekenverbod" van Janssens; zat Van Peel gewrongen met de lichte dwang van Kris Peeters om op Antwerps niveau Groen te laten vallen; waren er strubbelingen tussen verschillende segmenten van de Sp.a. in de Denderleeuwse soap opera; is er een conflict tussen de Wilrijkse "VLD" en de nationale "Open VLD"; etc.
Een ideologie is in het beste geval een kader waarbinnen je opereert. Het laat nog veel ruimte voor interne conflicten. Stel dat die ruimte helemaal wordt dichtgesnoerd, wat alleen kan door een partij of een "familie" autoritair, top-down te leiden, met een soort Sterke Leider aan het hoofd, dan zou de lokale verankering van die partijen wel eens heel problematisch kunnen worden.
|
Kijk, dat is mij allemaal niet onbekend. Maar alle voorbeelden die ge opnoemt zijn, naar mijn mening, gevallen uit de "kleine politiek." Als ge uzelf tot een bepaalde partij/ideologie rekent, dan verwacht ik dat ge het over de grote zaken eens zijt (zoals bijvoorbeeld: een keuze tussen besparen of uitgeven, voor Europa of niet, voor de uitbreiding van de euthanasiewetgeving of niet, voor een onafhankelijk Vlaanderen of niet).
En blijkbaar, getuige het artikel hierboven, zijn de SP.a en de PS het zelfs daarover niet eens.