Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica
Waarom zouden culturen of godsdiensten niets verkeerd kunnen doen?
|
Omdat een daad per definitie aan een individu moet toegewezen worden, dat dan ook individuele verantwoordelijkheid heeft.
Citaat:
Een godsdienst onderwijst een doctrine waarop je kritiek kan hebben.
|
Daar zijn we het eens natuurlijk. Nergens heb ik ook iets anders beweerd.
Citaat:
Een cultuur produceert bepaalde uitingen, zoals pakweg het offerfeest of kerstmis, waarop je zeker ook kritiek kan hebben.
|
Citaat:
Geenszins is dat een aanval op de individuele rechten van personen met een bepaalde culturele achtergrond.
|
Citaat:
Als het volgens jou enkel om geostrategische belangen gaat, denk je dan dat er geen enkel bezwaar gemaakt kan worden tov de islam, of pakweg migranten uit het Midden-Oosten?
|
Uiteraard wel. Overigens zijn er hier nauwelijks migranten uit het Midden-Oosten (Iran, Afghanistan). Er zijn er wel uit Noord-West-Afrika.
Citaat:
Wij zijn niet hypocriet omdat we al meer dan genoeg onze eigen cultuur bekritiseren.
|
Kritiek en debat is altijd heilzaam. Du choc des idées jaillit la lumière, zei Jaurès. Maar jij zei dat het in een open samenleving niet kon wanneer ouders aangesproken worden omdat hun dochter geen hoofddoek draagt. Deze kritiek mag dus niet. De kritiek op het wel hoofddoek dragen moet echter wel kunnen volgens jou.
Dat is dus wel hypocrisie: kritiek mag, maar enkel in één richting.
Als kritiek slechts in één richting mag, dan is er van kritiek of debat geen sprake.