Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2013, 02:10   #2
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Hazenberg, zelfstandig EU-correspondent en schrijver, woont sinds drie maanden in Brussel.
Zozo, al 3 maanden...

Citaat:
Armoede, verval chaos domineren het straatbeeld.
Het is vréselijk in Sint Pieters Woluwe...

Citaat:

Maar hij hekelt heel wat mankementen, als daar zijn: “De verbrokkelende infrastructuur die aan straten in Roemenië of Albanië doet denken.
Er is vorige week besloten om wéér een nieuwe metrolijn te bouwen.

Brussel 68 ondergrondse metrostations. Amsterdam 5.

Citaat:

En het gevoel dat mensen en zelfs hele gemeenschappen volstrekt langs elkaar leven, elkaar niet zien staan op straat, slechts een postcode of een gemeenschappelijk adres delen”.
Yep. Dit is Brussel mattie. Heterogeen als de ziekte. Of dacht je dat iedereen Frans sprak in Brussel?

Citaat:
Ook de structuur van Brussel, verdeeld in 19 gemeenten, kent in zijn ogen geen genade. “De totale fragmentatie van de samenleving wordt nergens meer zichtbaar dan in Brussel. In Amsterdam hebben we één gemeente die onderverdeeld is in stadsdelen – en die worden binnenkort opgeheven. Hier in Brussel heb je 19 aparte gemeenten, elk met hun eigen beleid, stadsplanning en publieke ruimte.”
Brussel - 1.200.000 inwoners > 19 gemeenten
Halle-Vilvoorde - 1.050.000 inwoners > 65 gemeenten

Citaat:
“Bij Brussel stel ik me soms een ijsschots in de ijszee van de Noordpool rond. De zon doet de schots langzaam smelten, de schots scheurt in brokken, en er is niemand die zich om dat proces lijkt te bekommeren”.
Niet alleen Brussel moet scheuren. De rest van dit land óók.

Citaat:
Hazenberg eindigt met een positieve noot. "Er komen zo veel kansen voorbij: verbeter de onderhoudscultuur, maak straten autovrij, kom met een vervoersplan, verbeter de informatievoorziening. Geef fietsers de ruimte, pak de verkrotting aan, ruim de bestuurlijke chaos op. Als de Brusselaren – of de inwoners van één van de andere achttien gemeenten die voor mij net zo Brussels zijn als het Pentagon bij Washington hoort – zich hiervoor actiever gaan inzetten, kan uw stad de daadwerkelijke hoofdstad van Europa worden."
O mijn god! De klassieke rol van eigenwijze betweterige Hollander. Het opgeheven vingertje van een correspondent uit een krimpstaat.

Die heeft in die drie maanden nog niet door dat je dat juist als Nederlander nu net niet moet doen in Belgie...

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 maart 2013 om 02:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden