Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2013, 14:51   #2
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

In ieder geval reeds bedankt voor de "splitsing" : tot op heden konden 65+ ers gratis mert "De Lijn" "STIB" en "TEC" rijden in gans België. Nu kunnen dus brusselse Vlamingen in Brussel betalen en gratis met "De Lijn" rijden ; binnenkort wordt het betalend rijden uitgebreid zodat men apart zal moeten betalen voor "De Lijn" nog eens voor "TEC" en nogmaals voor "STIB" van 0 naar 3 x 60 euro ?

Goed : gratis bestaat niet - iemand betaalt & het is geen geheim dat het openbaar vervoer grotendeels door de gemeenschap betaalt wordt - het systeem van kortingen is groots en absoluut niet doorzichtig : er zijn speciale tarieven voor grote gezinnen, werkgevers betalen en geheel en /of gedeeltelijk abonnement ofwel op de "werk" reisweg of zelfs volledig op alle netten (sommige ambtenaren). Indien men de "kostendekking" wil vergroten zou het niet meer dan logisch zijn om geen uitzondering te maken en het ganse systeem te herzien.

Dat het openbaar vervoer subsidiëren een goede zaak is voor de mobiliteit betwijfelt ook niemand : dat gaat overigens hand in hand met de inspanningen meer goederenvervoer op het water en het spoor te krijgen.

Efficiënter openbaar vervoer = samenwerking met de NMBS in de grote agglomeraties
en een vlottere uitwerking van GEN plannen niet alleen in Brussel, maar eveneens in Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik.

Efficiënter openbaar vervoer is ook meer internationale samenwerking in agglomeraties die de grenzen overstijgen (Lille, Aken, Maasstricht) ; behalve die agglomeraties moet men ook resoluut de concurrentie durven aangaan mert het autoverkeer binnen Europa - het subsidiëren van louter nationaal openbaar vervoer
is contraproductief van zodra men "internationale" reizigers terug Fyra-gewijs de auto's indringt.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden