Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2013, 16:51   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Jörg Krämer van de Duitse Commerzbank wil een eenmalige vermogensbelasting van wel 15% in Italie. Dat zou voldoende zijn om het probleem van de Italiaanse staatsschulden oplossen.

Voor andere 'crisislanden' zou dit ook het 'reddend plan' zijn.
Lang geleden (toen ik zelf nog geen vermogen had ) heb ik me iets gelijkaardigs ook bedacht.
Concreet voor ons land betalen we momenteel 12 miljard euro per jaar rente. Stel dat je met een eenmalige vermogensbelasting de staatsschuld kunt halveren, dan kunnen de belastingen op arbeid met 6 miljard naar omlaag. Dat zou een stevige stimulans zijn voor de economie, en een omgekeerde rentesneeuwbal op gang brengen. Iedereen verliest dan wel wat rijkdom, maar wint tewerkstellingskansen en netto te besteden inkomen.
ALLEEN... zijn er wel een 'paar' randvoorwaarden:
- de belastingen moeten effectief zo veel omlaag
- er moeten onwrikbare garanties zijn dat de staat zijn uitgaven onder controle houdt - anders zitten we binnen een paar jaar opnieuw boven de 100%
- je moet liefst alle vormen van vermogen even zwaar kunnen belasten, zonder ontsnappingsroutes
- het moet absoluut geloofwaardig zijn dat dat een eenmalige actie is

... en die randvoorwaarden behoren spijtig genoeg tot politieke fictie. Dus mooi idee in theorie, totaal onbruikbaar in praktijk.
gertc is offline   Met citaat antwoorden