Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2013, 21:08   #73
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Een Renault Kangoo ZE aan € 20.000 + € 75/maand voor batterijen (feit dat ze dit per maand moeten verhuren zegt al genoeg) en met een actieradius van 160 km, die nog vermindert afhankelijk van de lading. Los van de kosten van de stroom.
Dat men de batterijen verhuurt is eigenlijk een heel erg goed idee. Bij elektrische voertuigen zijn het de batterijkosten namelijk die de doorslag geven in de variabele kost.
Lithium-ionen batterijen kosten zo en 500 euro per kWh. Verwacht wordt dat die een 1000 tal cycli mee gaan. Dat wil zeggen dat de batterij dus 0,50 € per kWh per lading kost. De elektriciteit zelf is stukken goedkoper.
Het is dus zinvol om de batterijkosten uit de initiële investering te halen, en ze in de maandelijkse exploitatiekosten onder te brengen.
Dat Renault de batterijen dus verhuurt ipv verkoopt wil dus niet zeggen dat elektrische voertuigen economisch geen zin hebben.

Stel je doet 100 km per dag met een Kangoo: stroomkosten zullen dan iets van een 1,5€ / dag zijn. 45€/ maand. Totaal 115€/maand met batterij.
Doe je dezelfde km. met een diesel ben je 360 per maand kwijt aan brandstof.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden