Los bericht bekijken
Oud 8 september 2004, 17:58   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat hebben jullie concreet tegen...
Niks natuurlijk, maar er zijn hier en daar wel nog wat probleempjes:
Citaat:
1 spoorwegmaatschappij voor België en Nederland
kan alleen als de spoorwegen in België ook geprivatiseerd worden (moet vanaf 2009, volgens de EU) en/of de regeringen overeenstemming kunnen bereiken over een fusie. Aangezien de NMBS nog een ouderwets staatsbedrijf is, lijkt mij er momenteel voor de NS weinig bij te winnen. Ik denk dat er eerder mogelijkheden liggen voor NS of andere Nederlandse bedrijven om straks lijnen van de NMBS over te nemen. De lijnen Roosendaal-Antwerpen (na ingebruikname van de HSL komt daar enorm veel capaciteit vrij), Hasselt-Maastricht en evt. Gent-Terneuzen en Antwerpen-Roermond zijn erg interessant, maar ook onrendabele lijnen in Vlaanderen zelf. Het Oost-Nederlandse bedrijf Syntus heeft door SYNthese van Trein en bUS al zeer goede resultaten bereikt. Trein en bus worden door dezelfde maatschappij geëxploiteerd, waarbij de bus dorpen verbindt met het dichtstbijzijnde treinstation, waarna de trein de reiziger bij de grote kernen brengt (het zgn. 'visgraatmodel': de trein is de ruggengraat, de bussen de ribben). De dienstregeling sluit daardoor precies op elkaar aan en als de trein de laat is wacht de bus i.p.v. leeg te vertrekken. Met dit concept wist Syntus, ondanks 'opstartproblemen', in vijf jaar tijd 20 tot 25% meer reizigers te trekken. Voor onrendabele lijnen, en dat waren/zijn de lijnen waar Syntus rijdt allemaal, is dit de oplossing.

Citaat:
gezamelijk hoger onderwijs (nu moet dat via omslachtige akkoorden lopen ipv via een vlot orgaan, cfr. GENT 1 tot 6 en de TUL)
Lijkt me een goed idee en misschien kan de verengelsing ook nog worden afgeremd. In Limburg zou op die manier één universiteit kunnen ontstaan.
Citaat:
gezamelijk medialandschap (nieuwe zender van TROS en VTM toont aan dat er wel degelijk behoefte bestaat)
Dan moet er eerst geregeld worden dat alle Vlaamse en Nederlandse zenders in heel het taalgebied op de kabel komen, i.p.v. alleen de publieke zenders. Dan wordt het wel minder aantrekkelijk om elkaars series aan te kopen natuurlijk, want dan kijk je Flikken, Witse of Baantjer gewoon op TV1 resp. RTL4.
Citaat:
gezamelijke korpsvorming in een later Europees leger. Nu al werken de Belgische en Nederlandse marine samen.
Lijkt me een goed idee, hoewel het cliëntelisme dan wel uit het Belgisch leger moet verdwijnen. Binnenkort Vlaamse mariniers in de Antilliaanse kustwacht?
Citaat:
gezamelijke politie. Omdat criminaliteit nu eenmaal niet stopt aan de grens, denk maar aan de inbraken aan de grenzen en het drugtoerisme.
Dan zou je evengoed een Europese politie kunnen vormen, maar da's wel weer erg grootschalig. Overigens zijn er op kleine schaal al gemengde Nederlands-Duitse politiekorpsen (ligt hier en daar nog wel gevoelig).
Citaat:
gezamelijk cultuurbeleid. Omdat subsidies voor een Vlaams-Nederlandse samenwerking een enorm omslachtige procedure moeten doorlopen, en we creatieve geesten hiermee remmen.
Er wordt al veel samengewerkt, maar eigenlijk zou het beleid beter helemaal samengevoegd kunnen worden. Een soort Nederlandse Cultuurunie.
Citaat:
gezamelijk havenbeleid.
Economische samenwerking is iets wat alleen bij hereniging goed kan lukken, omdat anders de belangen te veel uiteenlopen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden