Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2013, 12:05   #80
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Haha, een rapport citeren uit 1989...

Ondertussen heeft diezelfde organisatie, het IARC, zijn mening herzien omtrent carcinogeniciteit van dieselroet: dieselroet veroorzaakt longkanker en wordt daarmee op eenzelfde niveau geplaatst als asbest en tabaksrook (Groep I).

Goed nieuws, benzine-uitlaatgassen blijven in de categorie 'mogelijks kankerverwekkend' (Groep 2B).

IARC persbericht:
http://www.iarc.fr/en/media-centre/p...fs/pr213_E.pdf

En bleef het maar bij longkanker... ondertussen is reeds aangetoond dat dieseluitstoot myocardischemie veroorzaakt, wat kan uitmonden in hartinfarct.
Awel Michele,

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3423304/

Given the availability of recent in-depth reviews by leading health effects researchers and authoritative bodies, we do not provide an exhaustive evaluation of either the epidemiologic or experimental evidence bearing on DE carcinogenic potential. Instead, we examine major advances in epidemiologic and experimental evidence since the last IARC evaluation, focusing in particular on recent, notable pieces of scientific evidence. As we emphasize below, even now, most research studies and major hazard assessments bearing on DE carcinogenic potential are relevant to TDE and not NTDE. This is because exposures in these studies are nearly exclusively to DE from pre-2006 engines, and most commonly, pre-1988 engines (i.e. pre-regulation of DEP emissions). In the final parts of this section, we briefly touch upon the current thinking regarding the carcinogenic potential of NTDE, and draw comparisons between the particulate emissions in NTDE with those in contemporary GEE.

With respect to the experimental, laboratory evidence, it has been previously mentioned that the most significant development since 1988 involves our improved understanding of the crucial role of the lung-clearance-overload mechanism in leading to the positive rat bioassay results. In particular, there is now a better understanding of the species-specific nature of this mechanism, its threshold dependence, and the fact that it is not DEP-specific and can result from prolonged and elevated exposures of rats to a variety of different inhaled-particle types. As discussed earlier, it is now widely accepted that the positive rat bioassay results were obtained under lung overload conditions and thus are not relevant to humans. Paired with IARC's greater emphasis on mechanistic data for informing car-cinogenicity classifications, it is expected that the progress related to the “rat-lung-overload” phenomenon will have implications on IARC's updated interpretation of the rat bioassay data. It is important to observe that IARC recently addressed the relevance of the rat-lung-overload phenomenon to humans during the 2006 reevaluation of carbon black (IARC, 2010). Despite the lack of evidence of a consistent excess of lung cancer among coal miners, IARC cited findings of high retained mass lung burdens and decreased lung clearance among coal miners as evidence of steps related to the lung-clearance-overload mechanism, concluding that “animal cancer data obtained under conditions of impaired lung clearance are relevant to humans” (IARC, 2010). During the June 2012 IARC meeting, another panel of experts will revisit this issue.

En als je je eigen vooroordelen opzij zou zetten zou je vastgesteld hebben dat er evenveel informatie is die erop wijst dat het 'inconclusive' is.

Een kanker is een lange termijn ziekte. De oorzaak ligt meestal vele jaren vooraleer de ziekte zich effectief manifesteert. Een verhoging van de kankers vandaag (als er die al is ingevolge diesel uitstoot) moet gezocht worden in het verleden en niet in het heden. De motoren van het verleden zijn niet hetzelfde als deze van vandaag.

Laatst gewijzigd door Stingray : 19 maart 2013 om 12:26.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden